Home » Istorie » Paleontologii au descoperit fosilele celui mai mare dinozaur prădător din Europa

Credit foto: Anthony Hutchings
Publicat: 12.06.2022

Oamenii de știință au găsit dovezi pentru ceea ce ar fi fost cândva cel mai mare dinozaur prădător terestru din Europa, în urma descoperirii unor fosile pe o insulă de pe coasta de sud a Angliei.

Paleontologii bănuiesc că rămășițele unui uriaș carnivor cu două picioare, descoperit recent pe Insula Wight, ar putea fi cel mai mare teropod (dinozar biped) descoperit pe continent până în prezent. Singurul rival este un posibil megalosaurid cunoscut dintr-o descriere nepublicată a unei vertebre mari descoperite în geologia jurasică a Franței, indică Science Alert.

Teropodele erau un grup dominant de dinozauri care includea tiranozauri, megalosauri, velociraptori și Spinosaurus. În timpul Jurasicului timpuriu, aceste creaturi antice erau singurele carnivore mari, de pe uscat, iar Spinosaurus erau probabil cele mai lungi și mai mari din acest grup.

Cel mai mare dinozaur prădător terestru din Europa

În albiile antice ale râurilor din nordul Africii, fosilele de Spinosaurus pot atinge proporții epice, indicând o lungime a corpului de peste 15 metri și o masă corporală de peste 13 tone metrice.

Fosilele de dinozaur de pe Insula Wight nu sunt chiar atât de mari, dar, potrivit autorilor, par a fi mai mari decât orice altă fosilă de Spinosaurus găsită până acum în sudul Angliei sau sud-vestul Europei.

„Acesta era un animal uriaș, care depășea 10 metri lungime și, judecând după unele dimensiuni, reprezintă probabil cel mai mare dinozaur prădător găsit vreodată în Europa”, spune paleontologul Chris Barker de la Universitatea din Southampton și unul dintre autorii studiului.

Un set de fosile foarte rare

Fosilele de Spinosaurus sunt incredibil de rare. Doar trei specii suspecte au fost găsite până acum pe Insula Wight și au fost descoperite abia în ultimii doi ani.

Barker și colegii săi bănuiesc că cea mai recentă descoperire de pe coasta de sud-vest este propria sa specie distinctă, deși este greu de spus cu rămășițe atât de limitate. Oasele din pelvisul și coada dinozaurului indică faptul că acesta era enorm, iar țesătura de pe vertebra sa sugerează genul Spinosaurus.

Mediul în care au fost găsite fosilele se aliniază, de asemenea, cu ceea ce știm despre Spinosaurus. Roca în care a fost îngropată fosila este tot ce a mai rămas din laguna odinioară nisipoasă, în care probabil a pescuit prădătorul.

Această specie putea chiar și să înoate

Dacă dinozaurul semăna cu alți Spinosaurus la acea vreme, ar fi putut chiar să fi fost un înotător capabil.

Deocamdată autorii au numit cu titlu provizoriu dinozaurul „White Rock” pentru presupusa cladă și gresia în care a fost găsit. Totuși, rămâne de văzut dacă rămășițele aparțin sau nu unui Spinosaurus necunoscut sau a unui alt teropod impresionant.

„Deoarece este cunoscut doar din fragmente în acest moment, nu i-am dat un nume științific oficial”, spune paleontologul Darren Naish de la Universitatea din Southampton. „Sperăm că rămășițele suplimentare vor apărea în timp”.

Fosilele dinozaurului care au inspirat fioroșii Velociraptori din Jurassic Park, vândute la licitație

Utilajele agricole au ajuns mai grele decât dinozaurii. De ce este asta o problemă?

O structură radio necunoscută a fost detectată în jurul celui mai strălucitor quasar din Univers