Home » Istorie » Un studiu contestă afirmația controversată că Tyrannosaurus rex era, de fapt, trei specii diferite

Credit foto: Mark Witton 2022/EurekAlert
Publicat: 29.07.2022

Un nou studiu contestă o afirmație controversată făcută la începutul acestui an, conform căreia fosilele clasificate drept Tyrannosaurus rex reprezintă trei specii separate.

Replica, publicată recent în jurnalul Evolutionary Biology și coordonată de paleontologi de la Muzeul American de Istorie Naturală și Colegiul Carthage, Wisconsin, SUA, arată că propunerea anterioară nu dispune de suficiente dovezi pentru a despărți specia cunoscută de dinozaur.

„Tyrannosaurus rex rămâne adevăratul rege al dinozaurilor. Recent, o teorie îndrăzneață a fost anunțată cu mare tam-tam, anume că ceea ce numim T. rex a fost, de fapt, multiple specii. Este adevărat că fosilele variază în formă și mărime, însă, așa cum arătăm noi în studiul nostru, acea variație este minoră și nu poate fi folosită pentru a separa fosilele în grupuri ușor definite. Având în vedere fosilele actuale pe care le avem, T. rex rămâne un prădător apex individual de la sfârșitul Erei Dinozaurilor în America de Nord”, a explicat Steve Brusatte, paleontolog la Universitatea din Edinburgh, Regatul Unit.

„Aceste dovezi pentru speciile multiple propuse nu se potrivesc”

În martie 2022, autorii studiului controversat, publicat tot în Evolutionary Biology, au susținut că T. rex ar trebui reclasificat ca trei specii: T. rex, T. imperator și T. regina. Studiul a fost bazat pe analiza oaselor și dinților de la 38 de specimene de T. rex, potrivit EurekAlert.

Autorii noului studiu au revizuit datele prezentate în studiul anterior și au adăugat date de la alte 112 de specii de dinozauri în viață (păsări) și de la patru dinozauri non-aviari. Aceștia au descoperit că argumentul speciilor multiple a fost bazat pe un eșantion comparativ limitat, măsurători non-comparabile și tehnici de statistică eronate.

„Studiul lor susținea că variația din specimenele de T. rex era atât de mare încât proveneau de la specii înrudite de dinozauri carnivori uriași. Însă, această afirmație s-a bazat pe un eșantion comparativ foarte mic. Atunci când am comparat datele de la sute de păsări vii, am descoperit, de fapt, că T. rex este mai puțin variabil decât majoritatea dinozaurilor din subordinul teropod. Aceste dovezi pentru speciile multiple propuse nu se potrivesc”, a precizat James Napoli, unul dintre autorii noului studiu.

„T. rex este o specie emblematică și una extrem de importantă”

„Stabilirea variației în cazul animalelor dispărute de mult timp este o mare provocare pentru paleontologi. Studiul nostru arată că analizele statistice riguroase, bazate pe cunoașterea animalelor vii, este cea mai bună metodă de a clarifica limitele speciilor dispărute. Simplu spus, modelul celor trei specii este atât de prost definit încât multe specimene excelente nu pot fi identificate. Acesta este un semn clar că ipoteza nu poate fi aplicată în lumea reală”, a subliniat un alt autor al noului studiu, Thomas Carr de la Colegiu Carthage.

„Limitele speciilor vii sunt foarte greu de definit. Spre exemplu, zoologii nu sunt de acord în privința numărului de specii de girafe în viață”, a adăugat Thomas Holtz, de la Universitatea din Maryland și Muzeul American de Istorie Naturală.

„T. rex este o specie emblematică și una extrem de importantă atât pentru cercetarea paleontologică, cât și pentru comunicarea cu publicul despre știință, astfel că este important să avem informații exacte. Există încă posibilitatea unei alte specii de Tyrannosaurus, dar avem nevoie de dovezi solide pentru a lua o astfel de decizie”, a precizat David Hone, de la Queen Mary University of London.

Cel mai mare şi mai bătrân Tyrannosaurus rex de până acum a fost descoperit. ”A avut o viaţă violentă”