Home » Lumea digitala » Reţelele de internet cuantice, COŞMARUL hackerilor. Cu ajutorul sistemelor matematice complexe, informaţiile vor putea fi transmise în siguranţă. ,,Va fi benefic pentru întreaga umanitate”

Autor: Oana Bujor 06.21.2017
Cercetătorii sunt cu un pas mai aproape de construirea internetului cuantic prin transmiterea particulelor de lumină ,,legate'' dintr-un satelit către staţiile de la sol aflate la peste 1.126 kilometri distanţă.

Performanţa ar putea fi utilizată pentru crearea unui nou tip de internet care se bazează pe conectarea particulelor subatomice aflate în zone opuse ale planetei, informează The Guardian. Cercetătorii considră că prin conectarea acestor particule, informaţia criptată ar putea fi transmisă dintr-un loc în altul prin intermediul unei reţele cuantice, fiind eliminat pericolul decriptării sau citirii acestora de către alte persoane.

Jian-Wei Pan, principalul cercetător din cadrul Universităţii de Ştiinţă şi Tehnologie din Hefei, China, a afirmat că visează această performanţă încă din 2003. ,,Multe persoane au crezut că este o idee nebunească, deoarece este o provocare imensă,” afirmă el.

Munca sa a reuşit să doboare recordul anterior privind transmiterea perechilor de fotoni conectaţi între ei prin intermediul unei legi ciudate a fizicii cuantice, descoperită anterior de Einstein. Până în prezent, o cercetare anterioară a reuşit să transmită fotoni conectaţi pe o distanţă de 104 kilometri.  ,,Este primul pas, un pas major în lupta pentru crearea unei reţele cuantice globale. Metodele anterioare sunt limitate, funcţionând doar pe o distanţă de 100 de kilometri, aşadar ar putea funcţiona doar pe distanţa unui oraş,” a declarat Pan.

La baza experimentului s-a aflat satelitul chinez Micius. În timp ce a zburat deasupra Chinei a reuşit să creeze perechi de fotoni cu proprietăţi asociate legăturilor cuantice. Următorul pas a fost transmiterea simultană către staţia Delingha, Lijiang şi Nanshan. Fiecare pereche a călătorit pe o distanţă de 1.995 de kilometri înainte de a ajunge la destinaţie.

Pan susţine că acest tip de criptare utilizată pentru transferarea în siguranţă a datelor se bazează pe calcule matematice complexe prin intermediul cărora hackerii pot fi înfrânţi. ,,Va fi benefic pentru întreaga umanitate”.