Home » Lumea digitală » O aplicație Android îți poate spune cât de prăjită e cafeaua

O aplicație Android îți poate spune cât de prăjită e cafeaua

Foto: @Nousnou Iwasaki/Unsplash
Publicat: 01.07.2022

Una dintre cele mai populare și consumate băuturi la nivel mondial este făcută din apă și boabe de cafea. Iar pentru ca totul să iasă conform rețetei, este nevoie de ceva care să identifice cât de prăjită e cafeaua.

Boabele de cafea sunt semințele plantei Coffea, care este cultivată în mai multe părți din America Centrală și de Sud, precum și în Africa, Orientul Mijlociu și Asia.

Calitatea și aroma cafelei depind de diverși factori, inclusiv de condițiile în care sunt cultivate plantele de Coffea, precum și de procesele prin care sunt depozitate, procesate și prăjite boabele de cafea. Pentru oameni nu este întotdeauna ușor să determine cât de prăjită e cafeaua, deoarece uneori acest lucru necesită pregătire sau experiență specializată.

Anumiți factori îi pot împiedica chiar și pe experți să determine cât de prăjită e cafeaua

Cercetătorii de la King Mongkut’s University of Technology Thonburi (KMUTT), din Thailanda, au dezvoltat recent o aplicație pentru smartphone care ar putea ajuta la determinarea gradului de prăjire a unui lot de boabe de cafea prin simpla analiză a unei imagini. Această aplicație, prezentată într-o lucrare pre-publicată pe arXiv, se bazează pe tehnici de învățare profundă.

„Deoarece aroma fiecărei varietăți de cafea depinde de gradul de prăjire al boabelor, este vital să se mențină o calitate constantă legată de gradul de prăjire. Fiecare barista are propria sa metodă de determinare a gradului de prăjire. Cu toate acestea, circumstanțe extrinseci, cum ar fi lumina, oboseala și alți factori, le pot modifica aprecierea”, au scris cercetătorii în lucrarea lor.

Patru soiuri de cafea

Modelul de învățare profundă dezvoltat de Sakdipat Ontoum și de colegii săi de la KMUTT se bazează pe o rețea neuronală convoluțională (CNN). Cercetătorii și-au antrenat modelul pe un set de date care conține imagini cu boabe de cafea prăjite la o cafenea din JJ Mall Jatujak.

Boabele de cafea au fost din patru soiuri diferite, și anume boabe de cafea verzi, neprăjite, boabe de cafea Laos Typica Bolaven ușor prăjite, boabe de cafea Doi Chaang cu prăjire medie și boabe de cafea întunecate, puternic prăjite, Brazilia Cerrado. Setul de date conținea un total de 4.800 de fotografii, câte 1.200 pentru fiecare soi, notează Tech Xplore.

Metoda de învățare profundă a cercetătorilor funcționează prin analizarea specifică a culorii boabelor de cafea. După ce și-au instruit abordarea bazată pe CNN, cercetătorii au integrat-o într-o aplicație Android care le permite utilizatorilor să determine rapid cât de prăjită e cafeaua dintr-un anumit lot de boabe, pe baza unei fotografii.

„Acesta este un studiu bazat pe învățarea automată a clasificării gradelor de prăjire a boabelor de cafea, produs ca o aplicație Android care identifică culoarea boabelor de cafea prin fotografierea acestora în timpul prăjirii”, au explicat cercetătorii în lucrare.

O abordare promițătoare

În testele inițiale, abordarea de învățare profundă a cercetătorilor a obținut rezultate promițătoare. Cu toate acestea, aplicația lor nu ține cont de originea boabelor de cafea, care le poate influența și culoarea, ducând uneori la erori. În următoarele studii, cercetătorii speră să îmbunătățească performanța tehnicii lor, dar pentru a face acest lucru vor avea nevoie de un set de date mai variat.

„Un set de date despre boabe de cafea de la același furnizor trebuie să fie accesibil pentru a continua dezvoltarea acestui proiect. Acest lucru va ajuta la prezicerea eficienței și corectitudinii rezultatelor”, au adăugat cercetătorii.

Pe viitor, dacă algoritmul cercetătorilor este perfecționat și antrenat pe un set de date mai variat, acesta ar putea fi folosit de barista și de cunoscătorii de cafea pentru a evalua calitatea boabelor de cafea. În plus, munca acestor oameni de știință ar putea inspira alte echipe să elaboreze tehnici similare de învățare automată pentru evaluarea boabelor de cafea.

De câți bani avem nevoie pentru o viață ideală? Răspunsul dat de majoritatea oamenilor

O nouă tehnologie oferă posibilități inovatoare pentru tratamentul pacienților cu HIV

Stresul accelerează îmbătrânirea sistemului imunitar. Cum am putea combate efectele dramatice?

O nouă tehnologie de reciclare? Oamenii de știință au descoperit viermi care adoră să mănânce polistiren