Home » Știință » O nouă tehnologie oferă posibilități inovatoare pentru tratamentul pacienților cu HIV

Publicat: 17.06.2022
Sursa foto: Tel Aviv University/EurekAlert

Un nou studiu de la Universitatea din Tel Aviv oferă un tratament nou și unic pentru SIDA, care poate fi dezvoltat într-un vaccin sau tratament unic pentru pacienții cu HIV.

Studiul a examinat mecanismele din spatele celulelor albe de tip B din sânge, astfel încât să secrete anticorpi anti-HIV ca răspuns la virus.

Studiul a fost condus de dr. Adi Barzel și doctorandul Alessio Nehmad, ambii de la școala de neurobiologie, biochimie și biofizică de la Facultatea de Științe ale Vieții George S. Wise și Centrul Dotan pentru Terapii Avansate în colaborare cu Centrul Medical Sourasky, Ichilov. Studiul a fost realizat în colaborare cu cercetători suplimentari din Israel și SUA. Studiul a fost publicat în prestigioasa revista Nature.

Noi modalități de abordare a virusului HIV

În ultimele două decenii, viața multor bolnavi de SIDA s-a îmbunătățit ca urmare a administrării de tratamente care schimbă boala de la stadiul de letal la cel cronic. Cu toate acestea, mai avem încă un drum lung de parcurs până să se găsească un tratament care să ofere pacienților o vindecare permanentă.

O modalitate posibilă de a face acest lucru, cu o injecție unică, a fost dezvoltată pentru prima dată în laboratorul doctorului Barzel. Tehnica dezvoltată în laboratorul său utilizează celule albe din sânge de tip B care ar fi modificate genetic în interiorul corpului pacientului pentru a secreta anticorpi neutralizanți împotriva virusului HIV care provoacă boala, indică Eurek Alert.

Celulele B sunt un tip de globule albe responsabile de generarea de anticorpi împotriva virusurilor, bacteriilor și nu numai. Celulele B se formează în măduva osoasă. Când se maturizează, celulele B se deplasează în sânge și în sistemul limfatic și de acolo în diferite părți ale corpului.

Celulele albe de tip B

Dr. Barzel explică: „Până acum, doar câțiva oameni de știință, printre care și noi, au reușit să creeze celule B în afara corpului, iar în acest studiu am fost primii care au făcut acest lucru în organism și am făcut ca aceste celule să genereze anticorpii doriti. Ingineria genetică se face cu purtători virali derivați din viruși care au fost modificați astfel încât să nu provoace daune, ci doar pentru a aduce gena codificată pentru anticorp în celulele B din organism.

În plus, în acest caz am putut pentru a introduce cu precizie anticorpii într-un loc dorit din genomul celulei B. Toate animalele de test cărora li s-a administrat tratamentul au răspuns și au avut cantități mari de anticorpi în sânge. Am produs anticorpul din sânge și ne-am asigurat că este de fapt eficient în neutralizarea virusului HIV în vasul de laborator”. Editarea genetică a fost făcută cu un CRISPR. Aceasta este o tehnologie bazată pe un sistem imunitar bacterian împotriva virușilor. Bacteriile folosesc sistemele CRISPR ca un fel de „motor de căutare” molecular pentru a localiza secvențele virale și a le tăia pentru a le dezactiva.

Doi biochimiști care descoperiseră mecanismul de apărare sofisticat, Emmanuelle Charpentier și Jennifer Doudna, au reușit o redirecționare în sensul scindării oricărui ADN la alegere. De atunci, tehnologia a fost folosită fie pentru a dezactiva genele nedorite, fie pentru a repara și a introduce genele dorite. Doudna și Charpentier au obținut recunoașterea internațională când au devenit câștigători ai Premiului Nobel pentru chimie în 2020.

Noi direcții de tratament

Doctorandul Alessio Nehmad detaliază despre utilizarea CRISPR: „Încorporăm capacitatea unui CRISPR de a direcționa introducerea genelor în locurile dorite, împreună cu capacitățile purtătorilor virali de a aduce genele dorite la celulele țintă. Astfel, suntem capabili să proiectăm celulele B în interiorul corpului pacientului. Folosim doi purtători virali din familia AAV, un purtător codifică anticorpul dorit și al doilea purtător codifică sistemul CRISPR. Când CRISPR intră în locul dorit în genomul celulelor B, direcționează introducerea genei dorite: gena care codifică anticorpul împotriva virusului HIV, care provoacă SIDA”.

În prezent, explică cercetătorii, nu există un tratament genetic pentru SIDA, așa că oportunitățile de cercetare sunt vaste, concluzionează dr. Barzel. „Am dezvoltat un tratament inovator care poate învinge virusul cu o singură injecție, cu potențialul de a aduce o îmbunătățire extraordinară a stării pacienților. Când celulele B modificate întâlnesc virusul, virusul le stimulează și încurajează diviziunea, deci folosim însăși cauza bolii pentru a o combate. În plus, dacă virusul se schimbă, celulele B se vor schimba și ele în consecință pentru a o combate, așa că am creat primul medicament care poate evolua în organism și învinge virușii în această cursă a înarmărilor”, mai spune acesta.

Pe baza acestui studiu ne putem aștepta ca în următorii ani să putem produce în acest fel un medicament pentru SIDA, pentru boli infecțioase suplimentare și pentru anumite tipuri de cancer cauzate de un virus, cum ar fi cancerul de col uterin, cancerul capului și gâtului și altele”.

Medicamente pentru HIV şi SIDA sunt folosite pentru tratarea coronavirusului în Wuhan – presă

Rezistența la antibiotice ucide acum mai mulți oameni decât HIV/SIDA sau malaria

Tehnica de editare genetică CRISPR, un succes în blocarea reproducerii virusului SARS-CoV-2 în celule umane

Vlad s-a alăturat echipei Descoperă.ro în anul 2022, fiind pasionat de subiecte asociate cu știința, tehnologia, istoria și geopolitica. Vlad este specializat în managementul crizelor si prevenirea conflictelor, fiind absolvent al Universității Naționale de Apărare „Carol I”. Mai mult, ... citește mai mult
Armata rusă ar fi început antrenamentele cu drone iraniene
Ce țară este cel mai mare exportator de energie electrică din Europa?
Incendiile de vegetație au devastat sud-vestul Franței
Un nou virus face ravagii în estul Chinei. Ce știu cercetătorii despre originea patogenului?
Cât de prosperă era regiunea Mării Negre în perioada medievală? Un tezaur de monede oferă răspunsul
Cercetătorii propun crearea unei biblioteci audio internaționale a sunetelor subacvatice. Iată beneficiile unui asemenea proiect!
7 invenții din Epoca de Aur care au schimbat definitiv lumea
Kim Jong Un a declarat victorie împotriva COVID-19. Coreea de Nord a ridicat restricțiile
Telescopul James Webb a descoperit o galaxie uimitoare la marginea Universului
A avea prieteni bogați în copilărie îți poate determina statutul socio-economic viitor
Test de cultură generală. Care sunt cele cinci culori ale inelelor olimpice?
Materialul care se repară singur ar putea face să dispară zgârieturile de pe mașini prin simpla expunere la soare
Ce fac unii din plictiseală? Un piteștean și-a scrijelit numele pe zidurile Cetății Sarmizegetusa
Constantin Bălăceanu-Stolnici este invitat la podcastul ALTCEVA cu Adrian Artene
Cum se vor vedea Perseidele în 2022?
Casa „Theodor Aman”, neoclasicism în formă pură (DOCUMENTAR)