Home » Știință » O nouă tehnologie oferă posibilități inovatoare pentru tratamentul pacienților cu HIV

Sursa foto: Tel Aviv University/EurekAlert
Publicat: 17.06.2022

Un nou studiu de la Universitatea din Tel Aviv oferă un tratament nou și unic pentru SIDA, care poate fi dezvoltat într-un vaccin sau tratament unic pentru pacienții cu HIV.

Studiul a examinat mecanismele din spatele celulelor albe de tip B din sânge, astfel încât să secrete anticorpi anti-HIV ca răspuns la virus.

Studiul a fost condus de dr. Adi Barzel și doctorandul Alessio Nehmad, ambii de la școala de neurobiologie, biochimie și biofizică de la Facultatea de Științe ale Vieții George S. Wise și Centrul Dotan pentru Terapii Avansate în colaborare cu Centrul Medical Sourasky, Ichilov. Studiul a fost realizat în colaborare cu cercetători suplimentari din Israel și SUA. Studiul a fost publicat în prestigioasa revista Nature.

Noi modalități de abordare a virusului HIV

În ultimele două decenii, viața multor bolnavi de SIDA s-a îmbunătățit ca urmare a administrării de tratamente care schimbă boala de la stadiul de letal la cel cronic. Cu toate acestea, mai avem încă un drum lung de parcurs până să se găsească un tratament care să ofere pacienților o vindecare permanentă.

O modalitate posibilă de a face acest lucru, cu o injecție unică, a fost dezvoltată pentru prima dată în laboratorul doctorului Barzel. Tehnica dezvoltată în laboratorul său utilizează celule albe din sânge de tip B care ar fi modificate genetic în interiorul corpului pacientului pentru a secreta anticorpi neutralizanți împotriva virusului HIV care provoacă boala, indică Eurek Alert.

Celulele B sunt un tip de globule albe responsabile de generarea de anticorpi împotriva virusurilor, bacteriilor și nu numai. Celulele B se formează în măduva osoasă. Când se maturizează, celulele B se deplasează în sânge și în sistemul limfatic și de acolo în diferite părți ale corpului.

Celulele albe de tip B

Dr. Barzel explică: „Până acum, doar câțiva oameni de știință, printre care și noi, au reușit să creeze celule B în afara corpului, iar în acest studiu am fost primii care au făcut acest lucru în organism și am făcut ca aceste celule să genereze anticorpii doriti. Ingineria genetică se face cu purtători virali derivați din viruși care au fost modificați astfel încât să nu provoace daune, ci doar pentru a aduce gena codificată pentru anticorp în celulele B din organism.

În plus, în acest caz am putut pentru a introduce cu precizie anticorpii într-un loc dorit din genomul celulei B. Toate animalele de test cărora li s-a administrat tratamentul au răspuns și au avut cantități mari de anticorpi în sânge. Am produs anticorpul din sânge și ne-am asigurat că este de fapt eficient în neutralizarea virusului HIV în vasul de laborator”. Editarea genetică a fost făcută cu un CRISPR. Aceasta este o tehnologie bazată pe un sistem imunitar bacterian împotriva virușilor. Bacteriile folosesc sistemele CRISPR ca un fel de „motor de căutare” molecular pentru a localiza secvențele virale și a le tăia pentru a le dezactiva.

Doi biochimiști care descoperiseră mecanismul de apărare sofisticat, Emmanuelle Charpentier și Jennifer Doudna, au reușit o redirecționare în sensul scindării oricărui ADN la alegere. De atunci, tehnologia a fost folosită fie pentru a dezactiva genele nedorite, fie pentru a repara și a introduce genele dorite. Doudna și Charpentier au obținut recunoașterea internațională când au devenit câștigători ai Premiului Nobel pentru chimie în 2020.

Noi direcții de tratament

Doctorandul Alessio Nehmad detaliază despre utilizarea CRISPR: „Încorporăm capacitatea unui CRISPR de a direcționa introducerea genelor în locurile dorite, împreună cu capacitățile purtătorilor virali de a aduce genele dorite la celulele țintă. Astfel, suntem capabili să proiectăm celulele B în interiorul corpului pacientului. Folosim doi purtători virali din familia AAV, un purtător codifică anticorpul dorit și al doilea purtător codifică sistemul CRISPR. Când CRISPR intră în locul dorit în genomul celulelor B, direcționează introducerea genei dorite: gena care codifică anticorpul împotriva virusului HIV, care provoacă SIDA”.

În prezent, explică cercetătorii, nu există un tratament genetic pentru SIDA, așa că oportunitățile de cercetare sunt vaste, concluzionează dr. Barzel. „Am dezvoltat un tratament inovator care poate învinge virusul cu o singură injecție, cu potențialul de a aduce o îmbunătățire extraordinară a stării pacienților. Când celulele B modificate întâlnesc virusul, virusul le stimulează și încurajează diviziunea, deci folosim însăși cauza bolii pentru a o combate. În plus, dacă virusul se schimbă, celulele B se vor schimba și ele în consecință pentru a o combate, așa că am creat primul medicament care poate evolua în organism și învinge virușii în această cursă a înarmărilor”, mai spune acesta.

Pe baza acestui studiu ne putem aștepta ca în următorii ani să putem produce în acest fel un medicament pentru SIDA, pentru boli infecțioase suplimentare și pentru anumite tipuri de cancer cauzate de un virus, cum ar fi cancerul de col uterin, cancerul capului și gâtului și altele”.

Medicamente pentru HIV şi SIDA sunt folosite pentru tratarea coronavirusului în Wuhan – presă

Rezistența la antibiotice ucide acum mai mulți oameni decât HIV/SIDA sau malaria

Tehnica de editare genetică CRISPR, un succes în blocarea reproducerii virusului SARS-CoV-2 în celule umane

A fost deschisă o bibliotecă pentru călătorii care trec prin Gara Constanța
Anunțul SUA despre măsurile de securitate pentru Jocurile Olimpice de la Paris
Cum i-a influenţat destinul „comerciantului morţii” o contesă fascinantă, cu 10 ani mai tânără
Fostul premier britanic Boris Johnson a negat că ar fi vrut să lase COVID-19 „să se dezlănțuie”
Opera italiană, inclusă pe lista patrimoniului cultural al Națiunilor Unite
Japonia a autorizat medicamentele derivate din canabis
A fost stabilită culoarea anului 2024: Peach Fuzz sau Puf de Portocală
Cercetătorii români au intrat în Cartea Recordurilor după ce au descoperit cel mai mare lac din istorie
Șocurile țiparilor electrici ar putea transfera ADN la alte animale
Tot ce n-ai știut despre Napoleon Bonaparte, primul împărat al Franței. Se temea de pisici, îi plăceau dulciurile, șahul și replicile acide
Vanessa Kirby, în rolul femeii care i-a comandat inimii lui Napoleon. „Iubește pe cine vrei să iubești”
Coafarea părului ar putea avea efecte nedorite pentru sănătate
De ce plutește gheața?
Google a lansat o nouă Inteligență Artificială care „gândește” mai bine decât ChatGPT
Meteorologii au anunțat cum va fi vremea de Crăciun și de Revelion
Câți dintre români au acces la Internet în 2023? Procentul a crescut față de anul trecut!
Câți ani vor dura reparațiile la turnul înclinat din nordul Italiei?
Panica creată de introducerea primului tramvai electric în Bucureşti. Avea culoarea verde. Circulă şi astăzi tot pe acelaşi traseu