Prima pagină Maratoanele Descopera Mari întrebări

Ce face să funcţioneze ceasul biologic?

Alexandru Voiculescu | 03.04.2018 | ● Vizualizări: 1134
Credit: 123RF     + zoom
Galerie foto (1)

Ceasul biologic sau ritmul circadian a apărut ca adaptare la schimbările de lumină şi de temperatură din timpul zilei cauzate de rotirea planetei. Totuşi, nu înţelegem pe deplin cum ceasul pe care îl are orice organism viu funcţionează. Acum, un grup de cercetători de la Universitatea California au putut face un pas important în această direcţie, observând că modul în care proteinele cioanobacteriei (spirulina) se mişcă în fiecare oră este central pentru ritmul circadian al microorganismului.

Proteinele acestea ale spirulinei sunt unice pentru că pot fi reconstituite într-un tub, în laborator, în absenţa celulelor vii. Astfel, cercetătorii conduşi de Andy LiWang au creat un ceas biologic care a funcţionat timp de câteva săptămâni, scrie Science Daily.

Dinamica şi structura proteinelor a fost monitorizată cu ajutorul spectroscopiei RMN. „Am examinat cum proteinele flexează şi îşi schimbă forma, iar acestea sunt, de asemenea, critice în funcţiile lor biologice”, a precizat LiWang.

Laboratorul lui LiWang a colaborat şi cu cristalografi de raze X precum Carrie Partch, de la Universitatea California - Santa Cruz, întrucât cristalografia cu raze X este un instrument puternic care poate captura structuri statice ale proteinelor şi a complexităţii lor la rezoluţie atomică sau aproape atomică.

„O mare surpriză pe care am avut-o a fost măsura în care schimbările ritmului circadian dictează funcţia lor”, a precizat LiWang.

Ritmul circadian si diabetul