Home » Natură » Un dinozaur unic a fost descoperit în China: cercetătorii au fost surprinşi de penajul colorat al acestuia

Publicat: 20.01.2018
Dinozaurul de dimensiunea unei raţe care trăia acum 161 de milioane de ani era o prezenţă impresionantă datorită culorilor sale curcubeu, conform unui nou studiu realizat de o echipă mixtă de cercetători chinezi şi americani.

Penajul era colorat în zona capului, a aripilor şi a cozii, conform analizelor asupra melanosomului, partea din celule care conţine pigmentul, scrie Live Science.

„Prezervarea dinozaurului este incredibilă – am fost uimiţi când am văzut nivelul de detaliu pe care l-am putut observa în pene”, a precizat Chad Eliason, co-autor al studiului şi cercetător la Field Museum din Chicago.

Fosila a fost găsită de un fermier în nord-estul provinciei chineze Hebei, iar Muzeul Paleontologic Liaoning din China a obţinut-o în 2014. Datorită culorilor acesteia, a fost numită Caihong juji, care este expresia mandarină pentru „curcubeu cu creastă mare”.

Melanosomurile din celule au putut fi observate cu o tehnică de ultimă generaţie numită SEM (scanning electron microscope), cu ajutorul căreia se poate observa structura acestor părţi celulare. În funcţie de acestea, se poate determina ce culoare a avut respectivul material, chiar dacă aceasta s-a pierdut odată cu trecerea timpului.

C. juji nu este primul dinozaur descoperit care a avut pene colorate. Microraptor, un dinozaur cu patru aripi, avea de asemenea pene colorate, dar a trăit la 40 de milioane de ani după C. juji, astfel, noul dinozaur identificat este cel mai vechi de acest tip. Mai mult, acesta este cel mai vechi animal care are pene asimetrice, care ajută păsările actuale la zbor. Dar spre deosebire de păsările de astăzi, C. juji avea penele asimetrice în coadă, iar cercetătorii au precizat că cel mai probabil acesta nu putea zbura şi îşi folosea penele pentru a ţine de cald şi a atrage parteneri.

Această trăsătură este unică, atât la păsări, cât şi la dinozauri, ceea ce poate sugera că penele cozii au avut un rol în zborul controlat de la începutul evoluţiei acestui comportament. Unele trăsături nu sunt atât de neubişnuite, precum creasta osoasă a capului, care seamănă cu cea a altor dinozauri.

„Această combinaţie de trăsături este neobişnuită”, a precizat Julia Clarke, profesoară de paleontologie a vertebratelor de la Universitatea Texas din Austin.

Cercetătorii au descris şi au numit cel mai mare dinozaur care a fost descoperit până acum. T. rex pare un pui pe lângă acesta

Misterul celor mai lungi urme de dinozaur a fost elucidat

Care a fost „campionul mondial al greilor” în rândul dinozaurilor? Savanţii au stabilit câştigătorul

Zeci de ouă de dinozaur au fost descoperite din întâmplare în centrul unui oraş din China – VIDEO

Francezii au predat la poliție zeci de mii de arme de foc
Constituţia din Transilvania care i-a marginalizat pe români mai bine de 150 de ani
Când crede Elon Musk că vor începe testele pe oameni cu cipul cerebral Neuralink?
Joe Biden, dispus să se întâlnească cu Vladimir Putin pentru a pune capăt războiului
Un grup internațional de experți a votat pentru retragerea secundei bisecte până în 2035
Țara care a lansat primul vaccin împotriva malariei din lume
Bradul natural versus bradul artificial de Crăciun. Ce variantă are un impact mai mic asupra mediului?
O fosilă rară a unei specii de leu american dispărute de 11.000 de ani, descoperită în fluviul Mississippi
O nouă exoplanetă de tipul super-Jupiter, cea mai tânără descoperită cu proprietăți cunoscute
Persoanele cu depresie prezintă o probabilitate mai scăzută de a avea copii
Ce dezvăluie ultima cină a primelor animale care au trăit pe Terra?
Dalai Lama, al 14-lea lider spiritual tibetan. „Oamenii trebuie iubiți si lucrurile folosite. Haosul lumii de astăzi este că iubim lucrurile și folosim oamenii”
Bacteria care descompune nicotina a fost găsită în stomacurile șoarecilor
Cum afectează consumul de alcool din timpul sarcinii dezvoltarea fătului?
Îndulcitorii artificiali distrug bacteriile rezistente la antibiotice
De ce copiii învață mai repede decât adulții?
Unul dintre cele mai luminoase obiecte de pe cer este un satelit. „Este exact ce nu-și doresc astronomii”