Home » Natură » Fosila veche de 10 milioane de ani a unui copac uriaș dezvăluie o mare surpriză despre trecut

Sursa foto: Rodolfo Salas Gismondi / Smithsonian Tropical Research Institute
Publicat: 05.09.2020

Cercetătorii care lucrează pe platoul Altiplano, din munții Anzii Cordilieri, Peru, au descoperit fosila unui copac uriaș. Istoria de 10 milioane de ani pe care o dezvăluie nu se potrivește în totalitate cu ceea ce credeam că știm despre clima antică.

Atunci când acest copac a murit, puțin după jumătatea perioadei neogene, climatul din America de Sud era mult mai umed decât se credea anterior, având în vedere aspectele dezvăluite de această fosilă.

Oamenii de știință spun că arată importanța folosirii fosilelor de plante pentru a determina modul în care clima planetei noastre a trecut prin schimbări drastice în trecut, precum și cum s-ar putea schimba din nou în viitor.

„Acest copac și sutele de fosile pe care le-am găsit în timpul expediției noastre dezvăluie faptul că atunci când aceste plante erau vii, ecosistemul era mult mai umed decât au estimat modelele climatice anterioare”, a explicat Camila Martinez, paleobotanist la Institutul de Cercetare Tropicală de la Smithsonian (STRI).

Nu există un alt ecosistem modern la fel

„Probabil că nu există alt ecosistem modern cu care ar putea fi comparat, pentru că temperaturile erau mai ridicate atunci când aceste fosile au fost depozitate în urmă cu 10 milioane de ani”, a mai adăugat Martinez.

Multe s-au schimbat în 10 milioane de ani pentru a transforma această regiune dintr-un ecosistem umed și divers în cel arid din zilele noastre. De remarcat este o schimbare în elevație, de la 2.000 de metri la 4.000 de metri.

Ce ne spune istoria fosilelor găsite pe platoul Altiplano

Fosilele de plante recuperate de cercetători, vechi de 5 milioane de ani, sugerează că majoritatea acelei schimbări avuse deja loc până atunci. Fosilele prezintă un ecosistem similar celui din zilele noastre, în locul unuia care ar fi putut susține dezvoltarea acestor copaci imenși, scrie Science Alert.

„Istoria fosilelor din această regiune ne spune două lucruri, anume că altitudinea și vegetația s-au schimbat dramatic într-un timp relativ scurt, astfel susținând ipoteza care sugerează că mișcarea tectonică din această regiune a avut loc în pulsuri rapide”, a adăugat un alt cercetător, Carlos Jaramillo.

O fosilă de 11 milioane de ani oferă indicii despre modul în care strămoşii noştri au adoptat mersul biped