Home » Natură » O creatură marină supranumită „nava mamă”, descoperită de oameni de știință

O creatură marină supranumită „nava mamă”, descoperită de oameni de știință

Publicat: 11.09.2021

O creatură marină ciudată prospera în mările tropicale din actuala Canada, în urmă cu aproximativ 506 de milioane de ani, amenințând vietățile de pe fundul oceanului. Avea un corp care se asemăna atât de mult cu o navă spațială dintr-o peliculă științifico-fantastică încât a fost supranumită „nava mamă”.

Fosila artropodului numit Titanokorys gainesi, care a trăit în perioada cambriană, a fost descoperită în Parcul Național Kootenay din munții Stâncoși, în cadrul unei vaste formațiuni stâncoase numite Burgess Shale, potrivit anunțului făcut de oamenii de știință citați de Reuters.

Numele Titanokorys înseamnă „cască titanică” și a fost dat deoarece carapacea capului acestei creaturi a reprezentat aproximativ două treimi din lungimea corpului său de aproximativ 50 cm. Deși pentru standardele de azi ar putea să nu pară prea mare, în perioada cambriană – un moment crucial în istoria vieții pe Pământ – a fost un gigant.

Titanokorys, creatura marină gigant

„La vremea respectivă, majoritatea celorlalte forme de viață erau mai mici decât o miniatură umană. Prin comparație, Titanokorys era mai lung decât un antebraț al unui om adult. Da, era un tip gigant”, a declarat paleontologul Jean-Bernard Caron de la Muzeul Regal din Ontario, Toronto, autorul principal al studiului publicat în revista Royal Society Open Science.

Titanokorys avea ochi cu mai multe fațete, o gură circulară împânzită cu structuri triunghiulare asemănătoare unui dinte, două gheare spinoase în formă de greblă pentru a captura prada, branhii asemănătoare unei pene și o serie de aripioare pentru înot, dispuse pe părțile laterale ale corpului.

„În ansamblu, animalul avea o formă asemănătoare cu o torpilă și era relativ plat, fiind adaptat la viața pe fundul mării. Acesta ar putea fi comparat cu un cap uriaș care înota, iar corpul era atât de scurt. Era o fiară cu un aspect foarte bizar”, a mai spus Caron.

A fost poreclită „nava mamă”

Vietatea a trăit într-un moment în care cea mai mare parte a Americii de Nord se afla sub mările tropicale.

„Când au fost descoperite pentru prima dată fosilele de carapace, aveau un aspect atât de neobișnuit, încât inițial nu eram siguri cărei specii de animale aparțineau”, a declarat Joe Moysiuk, paleontolog și coautor al studiului, de la Universitatea din Toronto și Muzeul Regal din Ontario.

„Pe teren le-am poreclit ‘nava mamă’”, a adăugat Moysiuk. Porecla de „navă spațială” a fost dată unei rude mai mici, descoperită tot în Burgess Shale, un rezervor de fosile cambriene.

creatura marina Titanokorys

Oamenii de știință au descoperit fosile parțiale a cel puțin 12 indivizi Titanokorys, în Columbia Britanică între 2014 și 2018.

Artropodele sunt un grup extins care include insecte, păianjeni și crustacee, cum ar fi crabi și homari. Sunt nevertebrate cu exoschelete, corpuri segmentate și apendice articulate. Carapacea mare a capului face ca Titanokorys să semene cu crabii potcoavă moderni, deși reprezintă descendențe diferite de artropode.

Explozia cambriană

În perioada cambriană, cu aproximativ 542 milioane – 488 milioane de ani în urmă, au apărut multe grupuri majore de animale. Perioada de timp relativ scurtă în care a avut loc acest eveniment a inspirat termenul „explozie cambriană”.

Titanokorys este un membru al unei filiații de artropode numite radiodonți care au trăit de acum aproximativ 520 milioane de ani până în urmă cu aproximativ 390 milioane de ani. Un alt radiodont a fost Anomalocaris, poate cel mai mare prădător cambrian, care putea să măsoare aproximativ un metru în lungime.

Spinii din părțile de prindere ale Anomalocaris au fost adaptați pentru a lăsa sau a apuca o pradă considerabilă, spre deosebire de Titanokorys.

Creatura marină Titanokorys se hrănea cu prăzi îngropate, precum viermii, folosindu-se de gheare pentru a scurma în noroi. Ghearele nu erau adaptate pentru a prinde prada, ci pentru a aduce mâncare spre gură.

Această creatură a trăit alături de diverse artropode și viermi, precum și de peștii mici Metaspriggina, un precursor evolutiv al numeroaselor vertebrate ale planetei, inclusiv oamenii.

„O grămadă încâlcită” găsită pe o plajă din SUA este, de fapt, o creatură marină ciudată