Home » Natură » O rocă gigantică aflată sub Japonia ar putea fi un magnet pentru mega-cutremure

O rocă gigantică aflată sub Japonia ar putea fi un magnet pentru mega-cutremure

Credit foto: ISS/NASA
Publicat: 09.02.2022

Masa gigantică de stânci magmatice aflate sub coasta de est a Japoniei de Sud, acționează ca un magnet pentru cutremure devastatoare.

Conform unei vizualizări 3D recente, cunoscută drept Kumano Pluton, energia tectonică a mega-cutremurelor pare să fie deviată în câteva puncte marginale.

Acest fapt poate ajuta cercetătorii să estimeze mai bine impactul cutremurelor din regiune, dar și să înțeleagă interacțiunea dintre masele magmatice și activitatea tectonică, precizează Science Alert.

„Nu putem prezice exact momentul, locul sau impactul cutremurelor din regiune, dar prin combinarea datelor observabile cu modelul nostru, putem face unele estimări ale proceselor pe termen scurt,” spune Shuichi Kodaira, geo-fizician în cadrul Agenției Japoneze pentru Știință și Tehnologie Marină și Terestră din Japonia.

Estimarea viitoarelor cutremure

„Cercetările vor oferi informații vitale pentru oamenii din Japonia, oferind posibilitatea adoptării unor măsuri pentru următorul mare cutremur.”

Indicii ale Kumano Pluton au apărut pentru prima dată în 2006. Așa cum sugerează și numele, această intruziune de roci magmatice dislocă rocile subterane, răcindu-se treptat, pentru ca mai apoi să se solidifice în bucăți mari.

Imagistica seismică a arătat ceva de o densitate diferită înconjurând rocile zonei de subducție Nankai – aceasta fiind zona în care una dintre plăcile tectonice intră sub o alta provocând cutremure și erupții vulcanice.

Cutremure și vibrații

Este nevoie însă de mai multe cercetări pentru a înțelege complet fenomenul. În prezent, folosindu-se de date seismice adunate în mai bine de 20 de ani din zona Nankai, o echipă de cercetători a cartografiat întreaga zonă Kumano Pluton.

Credit foto: Adrien Arnulf/UT Austin

Cutremurele și vibrațiile, cu toate că sunt distructive, reprezintă și un instrument util. Cutremurele sunt niște minunății ale naturii care cutreieră și cutremură planeta.

Felul în care aceste unde seismice se deplasează permit seismologilor să cartografieze structurile ce nu pot fi observate, din adâncuri.

Cantitatea colosală de date compilate de echipă a fost inserată în supercalculatorul Universității din Texas, Austin – LoneStar5 – pentru a genera reprezentări 3D. Și cum era de așteptat, s-au obținut informații care nu mai fuseseră cunoscute înainte.

Stâncile magmatice determină îndoirea scoarței terestre

Modelarea 3D a scos la iveală că stâncile magmatice subterane extrem de grele determină îndoirea scoarței terestre și umflarea acesteia. În mod surprinzător, aceasta permite apei subterane să se scurgă sub scoarța terestră, în mantaua superioară.

Cutremure cu magnitudini de 8 au fost înregistrate în 1944 și 1946, din acestea cauze. Având în vedere că plăcile de subducție sunt sensibile la variațiile de structură, roca magmatică poate afecta atât geometria, cât și activitatea tectonică din regiune.

Echipa speră că descoperirea va cauza cercetări viitoare ale structurilor subterane, pentru a scoate la iveală și mai multe informații.

Cele mai mari trei cutremure detectate pe Marte de sonda InSight