Home » Natură » Iată cum schimbările climatice influențează migrația păsărilor

Iată cum schimbările climatice influențează migrația păsărilor

Publicat: 29.01.2024

Schimbările climatice influențează migrația păsărilor. Cum? În principal, negativ, conform unui nou studiu realizat de Yali Si, de la CML, Universitatea Leiden (Țările de Jos).

Studiul este publicat în jurnalul Global Change Biology.

Iată modul în care schimbările climatice influențează migrația păsărilor: „(Schimbările climatice) modifică momentul evenimentelor naturale în mod diferit în fiecare regiune”, explică Si.

„Acest lucru poate duce la o discrepanță crescândă între disponibilitatea hranei și posibila sosire a păsărilor într-o anumită zonă. Pentru păsările migratoare, hrana trebuie să fie disponibilă la momentul și în locul potrivit. Dacă creșterea ierbii sau a altor surse de hrană apare mai devreme sau mai târziu, păsările se confruntă cu riscul de a ajunge prea târziu sau prea devreme”, spune cercetătoarea.

Schimbările climatice influențează migrația păsărilor

Schimbările climatice modifică momentul evenimentelor naturale sezoniere, cum ar fi începutul primăverii. Acest lucru reprezintă o provocare semnificativă pentru toate animalele, deoarece ele sau prada lor depind de vegetație ca sursă de hrană și pentru a găsi adăpost. Totuși, pentru speciile migratoare, cum ar fi anumite păsări, problema este și mai dificilă.

„Păsările pot amâna sau grăbi într-o anumită măsură momentul migrației lor. Dar problema este că momentul evenimentelor naturale nu se schimbă uniform în toate regiunile. În unele regiuni, primăvara sosește mai devreme, în timp ce în alte zone vine mai târziu sau rămâne neschimbată. Păsările călătoresc în diferite regiuni, iar în fiecare regiune schimbarea este diferită, aducându-le păsărilor provocarea de a ajunge peste tot la momentul potrivit”, spune Si.

Studiul a analizat 16 specii de păsări migratoare din Asia. „Aceste păsări au în mod obișnuit o zonă de iernare, câteva zone de odihnă și hrănire și o zonă de reproducere. Toate aceste regiuni sunt interconectate, formând o rețea. Am vrut să știm dacă faptul că schimbările climatice influențează migrația păsărilor ar putea facilita în continuare migrația. Acest lucru se numește integritatea rețelei de migrație”, spune Si.

Ce a arătat analiza celor 16 specii de păsări?

Pentru a determina acest lucru, Si și colegii ei au comparat funcționarea rețelelor pe parcursul ultimilor 21 de ani (un interval cu schimbări climatice) și au comparat-o cu un interval imaginar de 21 de ani fără schimbări climatice (luând în considerare doar fluctuațiile sezoniere medii), „astfel, am putut distinge impactul specific al schimbărilor climatice asupra integrității rețelei de migrație pentru fiecare specie”.

„Am constatat că toate cele 16 specii sunt afectate. Schimbările climatice complică lucrurile pentru ele. Păsările care iernează relativ aproape de zona temperată mijlocie se confruntă cu mai multe probleme decât păsările care iernează la latitudini mai mari. Diferențele în aceste regiuni sunt mai pronunțate, ducând la mai multe dificultăți pentru păsările care depind de aceste zone pentru iernare”, spune Si.

Cercetările anterioare privind păsările migratoare s-au concentrat adesea pe o singură zonă sau au examinat independent mai multe zone, concentrându-se pe regiuni specifice precum zonele de reproducere; de exemplu, dacă păsările ajung mai târziu cu un început întârziat al primăverii.

Schimbările climatice influențează migrația păsărilor, dar până acum oamenii de știință nu aveau imaginea completă

„Cu toate acestea, această perspectivă abordează doar o fațetă a întregului proces de migrație. Deși este un sistem interconectat, studiile anterioare nu au luat în considerare întreaga călătorie, ci au examinat fiecare aspect în mod izolat. Astfel, se obține o imagine incompletă, subestimând efectul general asupra acestor păsări”, spune cercetătoarea.

Acest tip de cercetare este acum fezabil datorită datelor de teledetecție privind schimbările climatice care acoperă un interval suficient de lung pentru a analiza tendințele și a face observații semnificative.

Metodele și constatările lui Si și ale colegilor săi pot fi valoroase pentru îmbunătățirea evaluării vulnerabilității speciilor migratoare la schimbările climatice în general. În prezent, cadrele utilizate nu iau în considerare faptul că aceste specii depind de interconectarea diferitelor zone.

„Prin integrarea rezultatelor noastre în aceste cadre, le putem adapta în mod specific pentru păsările migratoare. Această îmbunătățire ne permite să înțelegem mai bine consecințele și să identificăm acțiuni pentru conservarea biodiversității”, a concluzionat Si, citată de Phys.org.

O nouă specie misterioasă a fost descoperită în Europa

Secretul păsărilor colibri! Cercetătorii tocmai l-au aflat

Australia are 48 de noi specii de păianjeni, în afară de cele aproape 3.000 cunoscute deja

Test de cultură generală. Câți ochi au albinele?