Home » Natură » Cinci specii noi de vipere cu gene, descoperite în Columbia și Ecuador

Cinci specii noi de vipere cu gene, descoperite în Columbia și Ecuador

Foto: Alejandro Arteaga et al., Evolutionary Systematics, 2024
Publicat: 20.02.2024

Un grup de cercetători condus de membrii Fundației Khamai (Ecuador) a descoperit cinci specii noi de vipere cu gene în jungla și pădurile din Columbia și Ecuador.

Această descoperire revoluționară a fost oficializată printr-un studiu publicat în Evolutionary Systematics.

Înainte de această cercetare, noile vipere, acum recunoscute ca fiind printre cele mai atrăgătoare descoperite vreodată, au fost greșit clasificate ca făcând parte dintr-o singură specie extrem de variabilă, întinzându-se din Mexic până în nord-vestul Peruului. Studiul, care a durat un deceniu, a început cu un incident neașteptat în care unul dintre autori a fost mușcat de una dintre aceste specii până acum necunoscute.

Noi specii noi de vipere cu gene au un colorit extraordinar

Aceste specii noi de vipere cu gene se remarcă printr-o trăsătură distinctivă: un set de solzi mari, asemănători unor spini, poziționați deasupra ochilor. Aceste „gene” le conferă șerpilor o aparență feroce, însă adevăratul scop al acestei caracteristici rămâne necunoscut. Ceea ce este sigur, totuși, este că anumite populații prezintă gene mai lungi și mai stilizate în comparație cu altele. Variațiile în forma genelor i-au condus pe cercetători să-și formuleze ipoteza existenței unor specii nedescoperite.

Viperele cu gene sunt, de asemenea, faimoase pentru o altă trăsătură: sunt policrome. Aceeași porțiune de pădure tropicală poate conține indivizi cu morfologie turcoaz, de culoarea mușchilor sau aurie, toți aparținându-i aceleiași specii, în ciuda unor „haine” complet diferite.

„Nu există doi indivizi cu aceeași culoare, chiar și cei care fac parte din aceeași cuib”, spune Alejandro Arteaga, care a condus studiul.

Pentru unele specii, există o morfologie „de Crăciun”, una „fantomă” și chiar una „mov”, cu diferite varietăți uneori coexistente, care se împerechează unele cu altele. Motivul din spatele acestor variante de culori incredibile rămâne necunoscut, dar probabil le permite șerpilor să ocupe o gamă largă de locuri de vânătoare, de la crengi pline de mușchi până la plante heliconia strălucitoare, scrie EurekAlert.

Unde trăiesc acești șerpi?

Trebuie menționat faptul că trei dintre cele cinci specii noi de vipere cu gene sunt endemice pentru Cordiliera estică a Columbiei, unde ocupă pădurile și plantațiile de cafea. Una dintre acestea, vipera cu gene Rahim, se distinge prin faptul că apare în pădurea tropicală Chocó, situată la granița dintre Columbia și Ecuador, o zonă considerată „dificil de vizitat” din cauza prezenței cartelurilor de droguri. Vipera cu gene Hussain trăiește în pădurile din sud-vestul Ecuadorului și în nord-vestul extrem al Peruului. Cercetătorii subliniază importanța conservării și cercetării în lanțul muntos al Anzilor și în văile sale, datorită importanței biogeografice și a megadiversității nedescoperite.

„Veninul unora (poate al tuturor?) dintre noile specii este considerabil mai puțin letal și hemoragic decât cel al viperei cu gene din America Centrală”, spune Lucas Bustamante, coautor al studiului. Lucas a fost mușcat de deget de vipera cu gene Rahim în timp ce îi făcea poze în timpul unei expediții de cercetare în 2013. „Am avut dureri locale intermitente, amețeli și umflături, dar m-am recuperat rapid după ce am primit trei doze de antidot în mai puțin de două ore de la mușcătură, fără să rămână vreun semn”, spune Bustamante.

Una dintre concluziile cheie ale studiului este că patru dintre speciile din grup se confruntă cu un risc ridicat de dispariție. Ele au un areal geografic extrem de limitat, iar 50%-80% din habitatul lor a fost deja distrus. Prin urmare, este nevoie urgentă de acțiune rapidă pentru a salva habitatul rămas.

Noi specii noi de vipere cu gene, numite în onoare celor care ajută la protejarea biodiversității

Două dintre noile specii de șerpi, vipera cu gene Rahim (Bothriechis rahimi) și vipera cu gene Hussain (B. hussaini), sunt numite în onoarea Prințului Hussain Aga Khan și a Prințului Rahim Aga Khan, în recunoașterea sprijinului lor pentru protejarea biodiversității amenințate la nivel mondial prin intermediul organizației Focused On Nature (FON) și a Rețelei de Dezvoltare Aga Khan. Vipera cu gene a Șahului (B. rasikusumorum) onorează familia Șahului, iar vipera cu gene Klebba (B. klebbai) și vipera cu gene Khwarg (B. khwargi) îi onorează pe Casey Klebba și pe dr. Juewon Khwarg, pentru sprijinul acordat descoperirii și conservării noilor specii.

Fundația Khamai stabilește o rezervație pentru a proteja o a șasea specie nouă, care a rămas nedescrisă în acest studiu.

„Necesitatea de a proteja viperele cu gene este critică, deoarece, spre deosebire de alți șerpi, acestea nu pot supraviețui fără o acoperire adecvată a coroanei forestiere. Frumusețea lor, deși demnă de sărbătoare, ar trebui să fie și ea protejată și monitorizată cu atenție, deoarece braconierii sunt cunoscuți pentru vânarea șerpilor arboricoli carismatici pentru comerțul ilegal cu animale sălbatice exotice”, avertizează Arteaga.

În final, el și echipa sa încurajează sprijinul cercetării asupra componentelor de venin ale noilor specii de șerpi. Acest lucru va promova conservarea lor și va ajuta comunitățile care se confruntă în mod regulat cu vipere cu gene.

Papagalii „pică din cer” în Australia și nimeni nu știe de ce

Lupii „mutanți” de la Cernobîl au evoluat abilități anti-cancer

Ce au descoperit cercetătorii după ce au studiat ADN-ul balenelor albastre?

Cum arată mica broscuță care își trăiește toată viața într-o floare