Home » Natură » Păsările s-au adaptat la activitatea umană timp de milenii

Păsările s-au adaptat la activitatea umană timp de milenii

Publicat: 23.02.2024

În urmă cu aproximativ 14.500-10.500 de ani, în tranziția de la ultima eră glaciară, oamenii Epipaleolitici și Neolitici care recolta vegetație din mlaștinile din estul Iordaniei au creat un habitat pentru păsări care altfel ar fi migrat, ceea ce înseamnă că, încă de atunci, păsările s-au adaptat la activitatea umană.

Aceasta este concluzia unui studiu publicat în Journal of Archaeological Method and Theory.

Studiul arată că activitatea umană nu este neapărat dăunătoare pentru biodiversitate, ci le poate permite speciilor să coexiste în medii specifice, sugerează cercetătorii.

De obicei, prezența oamenilor este asociată cu efecte negative asupra florei și faunei, iar specia noastră a influențat demonstrabil negativ biodiversitatea de-a lungul istoriei, scrie Phys.org.

Păsările s-au adaptat la activitatea umană. Ce „motive” au avut?

Cu toate acestea, în studiu, o echipă de cercetători de la Universitatea din Copenhaga (Danemarca) și de la Universitatea din Torino (Italia) a descoperit că unele activități umane pot avea un efect încurajator asupra biodiversității prin modificarea anumitor ecosisteme.

„Ecosistemul în discuție sunt mlaștinile Shubayqa din estul Iordaniei, care acum sunt inundate doar sezonier. Dar dovezi recente au arătat că apa era probabil disponibilă pe parcursul a mare parte a anului și, prin urmare, era posibil ca păsările acvatice și alte specii să existe acolo tot timpul anului dacă aveau un habitat potrivit”, a declarat zooarheologul Lisa Yeomans, de la Universitatea din Copenhaga.

Excavațiile echipei la siturile Shubayqa au găsit dovezi că popoarele neolitice care au ocupat aceste situri pentru perioade mai lungi sau mai scurte de timp nu numai că recoltau vegetație emergentă din mlaștini, ci și vânau păsările acvatice și colectau ouăle și penele acestora.

Păsările s-au adaptat la activitatea umană timp de milenii. Dar de ce? „Prezența cojilor de ou și a oaselor de rațe și lebede tinere în registrul arheologic indică faptul că aceste păsări au rămas în mlaștină tot timpul anului pentru a se reproduce în loc să se întoarcă în Europa. Știm că descendenții moderni ai acestor păsări pot rămâne și se pot reproduce în regiune, dar numai dacă mediul este potrivit pentru ele, și credem că gestionarea umană a vegetației mlaștinii a oferit habitate ecologice potrivite prin recoltarea vegetației”, a adăugat Lisa Yeomans.

Conviețuirea care a dat naștere agriculturii

Culturile arheologice pe care cercetătorii le-au studiat erau din perioade în care oamenii erau pe cale să dezvolte agricultura. Studiile recente au luat în considerare faptul că activitățile de modificare a habitatului, precum cele documentate în mlaștinile Shubayqa din estul Iordaniei, ar putea fi un factor important în acest proces.

„Știm că agricultura s-a dezvoltat în această regiune nu cu mult timp după aceste culturi și sugerăm că gestionarea intenționată a mlaștinilor a fost o etapă importantă în acest proces. Eforturile depuse pentru a schimba mlaștinile au dat roade în sensul că au oferit oportunități îmbunătățite de căutare în ceea ce privește rațele acvatice, ouăle și penele”, a spus antropologul Camilla Mazzucato.

„S-au dezvoltat noi metode paleoproteomice pentru identificarea speciilor de coji de ou. Creșterea rațelor la Shubayqa demonstrează prezența continuă a apei în mlaștină pe tot parcursul anului. Acest lucru ne-a încurajat să luăm în considerare intenția oamenilor și a altor specii în modificarea mediului și să trecem de la interpretările simple și deterministe ale inovației impuse de climă”, spune ea.

„Timp de milenii, oamenii și animalele au coexistat în diferite medii, adaptându-se la prezența și acțiunile reciproce, iar această conviețuire a fost, susținem noi, crucială pentru inovațiile care au dus ulterior la apariția agriculturii”, concluzionează cercetătoarea.

De ce sconcșii își pierd dungile? Motivul este surprinzător!

Test de cultură generală. La ce înălțime pot zbura insectele?

Cum influențează extremele temperaturilor distribuția speciilor?

Test de cultură generală. Cât timp poate trăi o găină fără cap?