Home » Natură » Incalzirea globala – o amenintare la adresa vietii

Incalzirea globala – o amenintare la adresa vietii

Publicat: 27.02.2008
Pamantul va fi mai sarac cu mii de specii de animale si plante, daca efectele incalzirii globale nu vor fi contracarate.

Pana in anul 2050 vor disparea aproximativ un sfert din speciile care populeaza in prezent planeta, anunta un studiu publicat in revista Nature. Principalul vinovat este schimbarea climei, a carei influenta negativa s-a transformat intr-o amenintare serioasa pentru fauna si flora Pamantului. Semnalele de alarma trase de biologi anunta ca efectele incalzirii globale au reprecursiuni mai drastice asupra anumitor specii, decat despaduririle masive, mergand pana la extinctia totala a celor mai putin adaptabile.

Dupa ce mass-media mondiala a inceput o campanie masiva de informare a populatiilor asupra problemelor grave cu care se confrunta planeta, mergand pana la scenarii apocaliptice, oamenii de stiinta au realizat numeroase studii pentru a evalua modul in care habitatele reactioneaza la schimbari.
Concluziile nu au fost deloc optimiste: efectele negative ale incalzirii planetei s-au extins asupra faunei si florei, cauzand extinctiile habitatelor mai sensibile si mai greu adaptabile. Un studiu realizat in 2003 confirma continuarea acestor extinctii in urmatorii 100 de ani.

Daca oamenii reusesc cu ajutorul informatiei si tehnologiei sa lupte impotriva schimbarii climatului, majoritatea speciilor nu evolueaza destul de repede pentru a se adapta noilor conditii, sansele supravietuirii lor diminuandu-se considerabil.

Primul studiu amanuntit al efectelor pe care incalzirea planetei le are asupra faunei a fost efectuat de catre Dr.Camille Parmesan, profesor asociat de biologie integrata. Dr.Parmesan a consultat peste 800 de studii despre efectele interventiei umane asupra faunei.
Cele mai afectate habitate sunt cele din zonele reci ale planetei, adaptate la conditii climaterice scazute, care trebuie sa se lupte cu temperaturile din ce in ce mai ridicate. Speciile rare care locuiesc in habitate fragile vor disparea sau vor migra de indata ce nu vor mai gasi aici conditiile necesare supravietuirii. Acestea sunt deja afectate si se asteapta ca acest lucru sa continue.

„Petele” de biodiversitate insumeaza aproximativ un procent din suprafata Terrei, si in acelasi timp , 44% din speciile vertebrate terestre si 35% din speciile de plante. Aceste habitate sensibile reprezinta un bun indicator al speciilor globale care vor fi afectate de ridicarea nivelului dioxidului de carbon din atmosfera.

O alta directie a studiului a relevat faptul ca speciile cu o durata foarte mica de viata, cum ar fi insectele, au inceput sa se adapteze noilor conditii, dar nu intr-o masura atat de mare incat sa evite extinctia.
Dr.Camille Parmesan crede ca pentru a se transforma indeajuns incat sa supravietuiasaca noilor conditii climaterice, acestora le-ar trebui aproximativ un milion de ani. „Schimbarea nu se va petrece in cateva sute de ani, iar la finalul transformarilor este posibil sa nu mai vorbim de aceleasi specii”, este de parere Dr.Parmesan.

Vestea buna este ca foarte multe exemplare ale faunei au inceput sa infrunte modificarile climatice, incercand sa raspunda in consecinta noilor cerinte, ceea ce inseamna ca au inceput deja sa isi dezvolte abilitatile de adaptare. Aceste specii reusesc sa se adapteze mai repede decat s-ar fi asteptat cercetatorii, mergand pana la ocuparea unor noi teritorii intr-un timp foarte scurt.

Oamenii de stiinta nu pot prezice cu exactitate ce specii vor reactiona cu bine la schimbarile climaterice bazandu-se doar pe structura biologica a oraganismului. Atat in fauna, cat si in flora exista exemple de invingatori si de invinsi.

„Indiferent daca este vorba de pesti, copaci sau fluturi, veti vedea unele specii care raspund foarte bine si altele care raman stabile, dar in fiecare grup, veti vedea cel putin jumatate dintre specii care raspund pozitiv noilor provocari climaterice. Este un fenomen deja raspandit”, conchide Dr.Camille Parmesan.

Crezi ca incalzirea globala este o amenintare la adresa vietii pe Terra? Spune-ti aici parerea despre aceasta noua teorie!