Home » Stiinta » Adio, Terra

Adio, Terra

Autor: Marc Ulieriu 11.09.2007
Atat in eventualitatea ca va avea loc o catastrofa globala, cat si in aceea ca vom trai in pace si bunastare pana la adanci batraneti, omenirea nu va ramane pentru totdeauna pe batranul Pamant.

Avem o multime de motive sa parasim planeta-mama: schimbarile climatice, secarea resurselor necesare vietii, ritmul galopant al cresterii populatiei la nivel mondial. Incet, dar sigur, devenim constienti si din ce in ce mai ingrijorati de limitele planetei pe care am aparut si evoluat.  Insa Terra este doar o singura lume intr-un univers nemarginit. Astazi, stim cu certitudine ca exista apa pe Marte, ca asteroizii care traverseaza sistemul nostru solar sunt bogati in minerale si ca o multime de sateliti sunt inveliti in gheata. Tot de curand, am inceput sa detectam planete care orbiteaza in jurul altor stele si unde exista conditii pentru prosperarea vietii similare celor de pe Pamant. Foarte probabil, dincolo de explorarea spatiala ca atare, primii pasi pe care ii vom face in afara sistemului nostru solar vor urmari sa identifice resurse extraterestre capabile sa sustina civilizatia umana de pe planeta-mama. Dar, odata ce vom incepe aceste expeditii de mare anvergura, este greu de crezut ca ne vom opri. Imperiul Galactic este unul dintre cele mai dragi vise ale literaturii si cinematografiei SF, incepand cu saga Fundatia a lui Isaac Asimov, din anii ’50 ai secolului trecut, si continuand cu serialul Star Trek sau cu filmele din ciclul Star Wars. Presupunand ca am inventa tehnologia necesara pentru ca navele noastre spatiale sa calatoreasca la viteza luminii, ne-ar lua decenii pana sa ajungem la cele mai apropiate sisteme solare si secole pentru a atinge centrul Caii Lactee. Ce efecte va avea asupra noastra o migrare spatiala de o asemenea amploare? Daca parasim Pamantul, vom cuceri oare Galaxia, sau Galaxia ne va cuceri pe noi?

Marea Migrare
Care sunt conditiile necesare pentru ca exodul spatial  sa aiba loc si in cat timp vom lua in stapanire Galaxia?
Primul val de colonisti care ar folosi tehnologii de propulsie cu viteza luminii ar ajunge la Alfa Centauri, sistemul solar cel mai apropiat de Soarele nostru, in 4 ani, iar in centrul Caii Lactee, in 28.000 de ani. Insa acesta este cazul ideal. Pentru a ne continua proiectia, hai sa formulam niste ipoteze mai realiste. Sa presupunem ca evolutia lui Homo sapiens sapiens isi va pastra actualul ritm, foarte lent, si prin urmare oamenii vor ramane in continuare – mai mult sau mai putin – fiinte umane. De asemenea, tinand cont de ultimele teorii general acceptate din fizica, e de presupus ca nu vom fi in stare sa depasim viteza luminii (1.079.252.848,8 km/h), dar, in timp, vom calatori cu o viteza foarte apropiata de aceasta. In sfarsit, asumandu-ne ultimele observatii astronomice, se poate presupune ca vom descoperi organis­me extraterestre simple, dar este putin probabil ca, in proximitatea sistemului nostru solar, sa intalnim civilizatii extraterestre inteligente. Cele mai plauzibile proiecte si designuri de nave spatiale din prezent anticipeaza ca, pana la sfarsitul acestui secol, vom fi in stare sa construim fregate galactice capabile sa zboare cu 10% din viteza luminii. Colonizarea va mai fi franata si de nasterea si consolidarea Imperiului: razboaie, crize de resurse, dezastre naturale si crash-uri ecologice. Tinand cont de asta, cel mai probabil, prima naveta spatiala va ajunge la Alfa Centauri in circa 100 de ani, construirea unui Imperiu Galactic va dura in jur de 10.000 de ani, iar cucerirea centrului Caii Lactee – 100.000 de ani.