Home » Stiinta » Cinci mituri despre somn, contrazise de ştiinţă

Cinci mituri despre somn, contrazise de ştiinţă

Mihaela Stanescu 12.09.2014
Somnul este asemeni sportului sau politicii: majoritatea oamenilor au impresia că ei ştiu cel mai bine cum stă treaba, însă, de fapt, e foarte probabil să se înşele. Aşadar, dacă până acum îţi planificai somnul în funcţie de concepţiile populare, e timpul să afli ce părere au experţii.

1. Televizorul nu te ajută să adormi mai repede

Multă lume are impresia că televizorul este un aliat în încercarea de a adormi, însă lucrurile nu stau deloc aşa. Ba, din contră, un studiu efectuat de Mathias Basner şi David Dinges, doi profesori de la Universitatea din Pennsylvania, a demonstrat că persoanele care renunţă să se mai uite la televizor seara sau noaptea au parte de un somn mult mai odihnitor decât cele care preferă să adoarmă cu telecomanda pe piept. “Pentru a avea parte de un somn mai bun, există două opţiuni: ori reducerea timpului petrecut noaptea în faţa televizorului, ori amânarea începerii serviciului dimineaţa. Dacă cea de-a doua opţiune, de cele mai multe ori, nu este la latitudinea noastră, renunţarea la televizor ar trebui să fie posibilă”, spun specialiştii.

Ecranele televizorului, calculatorului, tabletei sau telefonulului radiază o lumină cu dominantă albastră care perturbă somnul.     (Foto: Shutterstock.com)Ecranele televizorului, calculatorului, tabletei sau telefonulului radiază o lumină cu dominantă albastră care perturbă somnul.

Nici alte aparate electronice precum calculatorul, tableta sau telefonul nu sunt indicate. Un grup de zece cercetători de la Universitatea din Osaka a descoperit că mai mult de jumătate dintre persoanele care le folosesc intens înainte de a adormi se trezesc cu impresia că nu au avut parte de suficient somn. 

Totuşi, se pare că cel mai mult au de suferit copiii. În urma Proiectului Viva, un studiu amănunţit derulat pe o perioadă de şapte ani, cercetătorii de la Harvard au demonstrat că pentru fiecare oră pe care o petrece în faţa televizorului, un copil pierde şapte minute de somn pe noapte. În medie, copiii care aveau un televizor în cameră dormeau cu 30 de minute mai puţin.

2. O băutură alcoolică nu te va ajuta să dormi mai bine, ci dimpotrivă 

Chiar dacă, pe moment, alcoolul induce o stare de somnolenţă, el afectează calitatea şi chiar durata somnului. Pe lângă faptul că reduc timpul petrecut în cea mai importantă fază a somnului, REM, băuturile alcoolice consumate înainte de somn cresc şansele de întrerupere a acestuia, demonstrează o cercetare efectuată în 2013 de patru profesori americani. Mai mult, şansele de apariţie a sforăitului cresc considerabil.

Alcoolul consumat înainte de culcare afectează faza de somn profund, care este esenţaială pentru odihnă.     (Foto: Shutterstock.com)Alcoolul consumat înainte de culcare afectează faza de somn profund, care este esenţaială pentru odihnă.

James B. Mass, autorul cărţii “Sleep for Succes!”, întăreşte această ipoteză: „Orice tip de alcool consumat cu mai puţin de trei ore înainte de somn poate perturba faza REM de somn, ceea ce înseamnă că nu reuşim să intrăm în cea mai adâncă fază a somnului, care este esenţială pentru odihnă.”

3. Somnul nu îngraşă, ba chiar, într-un mod indirect, te ajută să slăbeşti

Colin Chapman, un cercetător de la Universitatea din Uppsala (Suedia), a condus un experiment în care mai multor persoane li s-au oferit 40 de tipuri de mâncare la micul dejun în două dimineţi consecutive, după ce într-una dintre nopţi fuseseră lăsaţi să doarmă, iar în cealaltă fuseseră privaţi de somn. În cel de-al doilea caz, participanţii au ales mâncăruri care conţineau, în medie, cu 9% mai multe calorii decât cele alese în dimineaţa în care s-au trezit odihniţi. 

În plus, un studiu publicat în 2012 în Analele Medicinei Interne din Statele Unite a demonstrat că lipsa somnului afectează modul în care organismul reacţionează la insulină, un hormon care reglează apetitul şi metabolismul. Astfel, după ce un grup de adulţi nu a fost lăsat să doarmă mai mult de 4 ore şi jumătate, timp de patru nopţi, celulele din ţesutul lor adipos au devenit cu 30% mai rezistente la insulină. Iar când devine cronică, rezistenţa la insulină favorizează apariţia diabetului.

4. „Număratul oilor” nu te ajută să adormi mai repede

Evident, nici înlocuirea lor cu alte animale sau obiecte nu funcţionează. De fapt, orice activitate care implică acea parte a creierului care se ocupă de procesarea informaţiei nu face decât să îndepărteze somnul. Un studiu efectuat la Universitatea din Oxford a demonstrat că, în loc să favorizeze apariţia somnului, număratul oilor face exact contrariul. 

Imaginarea unui peisaj relaxant este mai utilă pentru inducerea sonnului decât metoda clasică a „numărării oilor”.    (Foto: Shutterstock.com)Imaginarea unui peisaj relaxant este mai utilă pentru inducerea sonnului decât metoda clasică a „numărării oilor”.

Un grup de 41 de persoane care sufereau de insomnie a fost împărţit în trei subgrupuri. O treime a avut ca misiune imaginarea unui loc cât mai relaxant, a doua – număratul oilor, iar a treia nu a primit nicio instrucţiune specifică. Rezultatele au arătat că varianta ideală de a induce mai rapid starea de somnolenţă este proiecţia în minte a unui loc liniştit (de exemplu, o plajă sau o cascadă). Această metodă i-a ajutat pe subiecţi să adoarmă cu 20 de minute mai repede decât în cazul în care au numărat oi.

5. Sforăitul nu dispare întotdeauna dacă îţi schimbi poziţia în care dormi, dar e o metodă care merită încercată 

O echipă de medici de la spitalul din Raanana (Israel) a studiat somnul a 2077 de persoane care sufereau de apnee obstructivă în timpul somnului şi a observat că mai mult de jumătate dintre aceştia sforăie indiferent de poziţia în care dorm. 

Totuşi, acest mit are şi o parte de adevăr. Peste 45% dintre persoanele care au participat la acest studiu au avut probleme mai mari cu sforăitul în timpul somnului atunci când au dormit pe spate. Astfel, dacă dormiţi lângă o persoană care sforăie pe timpul nopţii, merită să încercaţi să o întoarceţi pe partea laterală: şansele ca zgomotul să înceteze sau măcar să se reducă sunt de aproape 50%. 

Sforăitul nu este doar deranjant pentru „partenerul de pat”, ci este asociat şi cu porbleme de sănătate.    (Foto: Shutterstock.com)Sforăitul nu este doar deranjant pentru „partenerul de pat”, ci este asociat şi cu porbleme de sănătate.

În orice caz, sforăitul nu trebuie ignorat, ci tratat cu ajutorul specialiştilor. Robert Deeb, medic specializat în ORL, a condus un studiu care arăta că persoanele care sforăie au carotidele (cele două artere care transportă sângele de la inimă la cap) mai îngroşate decât cele care nu sforăie. Astfel, acestea sunt expuse aceluiaşi pericol de a face un infarct miocardic ca şi fumătorii, hipertensivii sau bolnavii de diabet.

“Sforăitul nu se reduce doar la un zgomot deranjant, aşa că nu trebuie ignorat. Aşadar, dacă partenerul dumneavoastră sforăie, soluţia nu este să îl daţi afară din cameră, ci să căutaţi tratament medical”, spune doctorul Robert Deeb.

Cele mai noi articole
Moartea lui Boris Elţîn, primul preşedinte ales în mod democratic la Kremlin
Moartea lui Boris Elţîn, primul preşedinte ales în mod democratic la Kremlin
România, inclusă pe lista „nu călătoriţi” întocmită de Departamentul de Stat al SUA
România, inclusă pe lista „nu călătoriţi” întocmită de Departamentul de Stat al SUA
Colaborare Vodafone, Ericsson, OPPO și Qualcomm pentru 5G
Colaborare Vodafone, Ericsson, OPPO și Qualcomm pentru 5G
Harry Houdini, magicianul incredibil care a vrut să demaște clarvăzătorii
Harry Houdini, magicianul incredibil care a vrut să demaște clarvăzătorii
Uriașul aisberg A68 s-a pierdut în ocean după desprinderea de Antarctica
Uriașul aisberg A68 s-a pierdut în ocean după desprinderea de Antarctica
Boom de gravide în Marea Britanie în pandemie de COVID
Boom de gravide în Marea Britanie în pandemie de COVID
Noile versiuni ale computerelor iMac și tabletelor iPad, lansate de Apple
Noile versiuni ale computerelor iMac și tabletelor iPad, lansate de Apple
Casa scriitorului vrâncean Duiliu Zamfirescu a fost donată Consiliului Județean Vrancea
Casa scriitorului vrâncean Duiliu Zamfirescu a fost donată Consiliului Județean Vrancea
Un oficial american avertizează: China și Rusia își modernizează arsenalul nuclear mai repede decât SUA
Un oficial american avertizează: China și Rusia își modernizează arsenalul nuclear mai repede decât SUA
Încă o premieră pe Marte. NASA a reușit să extragă oxigen pur și respirabil din atmosfera marțiană
Încă o premieră pe Marte. NASA a reușit să extragă oxigen pur și respirabil din atmosfera marțiană
Modul corect și incorect prin care poți purta două măști de protecție împotriva COVID-19
Modul corect și incorect prin care poți purta două măști de protecție împotriva COVID-19
Universitatea București, prima din țară în clasamentul Times Higher Education Impact Rankings
Universitatea București, prima din țară în clasamentul Times Higher Education Impact Rankings
Ziua Pământului, sărbătorită de Google cu un doodle special
Ziua Pământului, sărbătorită de Google cu un doodle special
SpaceX derulează pentru NASA un nou zbor istoric
SpaceX derulează pentru NASA un nou zbor istoric
Statele Unite ale Americii susțin planul Japoniei de a deversa apa radioactivă de la Fukushima în ocean
Statele Unite ale Americii susțin planul Japoniei de a deversa apa radioactivă de la Fukushima în ocean
Un submarin militar indonezian a dispărut în Marea Bali
Un submarin militar indonezian a dispărut în Marea Bali
Astăzi se împlinesc 117 ani de la naşterea omului care a dat lumii bomba atomică. Cinci inventatori care au ajuns să-şi regrete creaţiile
Astăzi se împlinesc 117 ani de la naşterea omului care a dat lumii bomba atomică. Cinci inventatori care au ajuns să-şi ...
Acțiunile Netflix încep să scadă și creșterea numărului de abonați încetinește. Care ar putea fi motivul
Acțiunile Netflix încep să scadă și creșterea numărului de abonați încetinește. Care ar putea fi motivul