Home » Stiinta » A şasea extincţie în masă pe Terra. Teoria controversată care nu a fost niciodată mai aproape de realitate

Autor: Corina VÂRLAN 04.20.2015
Cercetătorii credeau până acum că de-a lungul timpului au existat cinci perioade de extincţie în masă pe Terra. Erau însă şi voci care afirmau că există posibilitatea ca o a şasea extincţie în masă să fi apărut pe parcursul Permianului, perioadă a Erei Paleozoice, şi că s-ar fi extins pe mai bine de 20 de ani.

Această teorie a fost introdusă după ce oamenii de ştiinţă au descoperit fosile în formaţiuni de rocă din China care ar fi oferit dovada unei extincţii în masă. Cu toate acestea, ideea a rămas controversată având în vedere că nu existau date decât de la latitudinile tropicale, lucru care i-a determinat pe cercetătorii de la Universitatea din Hull şi Leeds să facă analize suplimentare.

Ei au colectat date de pe cea mai mare insulă din arhipelagul norvegian Svalbard şi au făcut o descoperire inedită. În formaţiunile pe care le analizau din Oceanul Arctic au găsit fosile de brohiopode, nevertebrate marine care au început să apară pe Pământ în perioada Cambrianului, deci cu circa 570 de milioane de ani în urmă, şi apoi lipsa lor pe o perioadă extinsă de timp.

FOTO: iflscience.com    FOTO: iflscience.com

„Au dispărut toate”, explică Paul Wignall, unul dintre autorii acestei cercetări. „Era ca o zonă moartă şi nu exista nimic acolo”, adaugă el.

Din formaţiunile studiate, oamenii de ştiinţă au descoperit că ulterior unele specii au început să îşi revină fiind urmate de o dezvoltare puternică a moluştelor cu circa 8 milioane de ani înaintea următorului eveniment în masă, extincţia din Permian care a ucis circa 97% dintre speciile cunoscute.

Este astfel pentru prima oară când cercetătorii pot spune că şi de această dată ar fi fost vorba despre o extincţie la nivel global, nu doar una pe teritoriul Chinei. Ei cred, totodată, că aceasta ar fi fost cauzată de nivele scăzute de oxigen şi de lipsa carbonaţilor la latitudini înalte.

Sursă: iflscience.com