Home » Stiinta » Testele genetice pe embrioni: cum se fac şi cui sunt recomandate

Testele genetice pe embrioni: cum se fac şi cui sunt recomandate

02.18.2016
Testele genetice pe embrioni: cum se fac şi cui sunt recomandate
La ora actuală, genetica a ajuns la o asemenea performanţă încât există mii de teste care se pot face pe embrioni.

Recent, a făcut vâlvă din nou ştirea despre modificările genetice care se pot face asupa embrionilor, fără însă a fi permisă implantarea lor în uter după aceste proceduri. Am stat de vorbă cu medicul ginecolog Laura Dracea, expert în fertilizare in vitro la clinica Gynera despre diagnosticul genetic şi despre gestionarea acestor informaţii importante de către medici şi pacienţi.

CSÎD: Cum decurge diagnosticarea genetică a embrionilor?

Dr. Laura Dracea: Pentru a putea fi testat genetic, embrionului trebuie să i se extragă, prin biopsie, una sau mai multe celule. Materialul genetic obţinut este multiplicat prin tehnici speciale, astfel încât să fie suficient pentru diferite analize ulterioare.

CSÎD: Când se recomandă diagnosticarea genetică a embrionilor? Se poate face şi intrauterin sau doar înainte de implantare?

Dr. Laura Dracea: Testarea înainte de implantare se poate face doar la embrionii obţinuţi prin fertilizare in vitro. Embrionii cresc de la o zi la alta, prin multiplicarea celulelor. Ei au, în medie, 3-4 celule după 48 de ore, 6-10 celule după 72 de ore şi peste 100 celule după 5 zile, când ating stadiul de blastocist, stadiul de implantare. Pentru a nu afecta evoluţia embrionului şi a obţine rezultate mai relevante, este de preferat ca biopsia embrionului să se efectueze într-un stadiu cât mai avansat.

După ce se extrag câteva celule din embrionul ajuns la stadiul de blastocist (5 zile), embrionul este congelat. Transferul în uter al embrionului se face ulterior, într-un alt ciclu, după obtinerea rezultatelor testelor genetice. Testarea genetică a embrionului poate fi facută şi intrauterin, dupa implantare. La 10 săptămâni de sarcină, celulele embrionare pot fi depistate în sangele mamei şi pot fi testate prin aşa-numitul test prenatal neinvaziv. Mai târziu, analiza se poate face din placentă (biopsia de vilozităţi coriale) sau lichid amniotic (amniocenteză).

CSÎD: Ce părere aveţi despre modificările genetice permise asupra embrionilor?

Dr. Laura Dracea: În ultimii ani, s-au facut progrese spectaculoase în domeniul geneticii, de la descifrarea genomului uman, până la programarea sau “editarea” materialului genetic.

Citeşte continuarea în CSID!