Home » Stiinta » Astronomii au descoperit eclipsa a cărei durată depăşeşte orice RECORD. Are loc la fiecare 69 de ani

Autor: Alin Motogna 02.23.2016

Oamenii de ştiinţă americani au descoperit o eclipsă care depăşeşte orice record de până acum. La fiecare 69 de ani, steaua „TYC 2505-672-1” se află în întuneric pentru mai bine de 3,5 ani. Conform unui studiu coordonat de Universitatea Vanderbilt, din Nashville, SUA, aceasta este eclipsa cu durata cea mai mare, înregistrată până în momentul de faţă.

Fenomenul recent descoperit a întrecut recordul deţinut până acum de Epsilon Aurigae, o stea eclipsată pentru 730 de zile, la fiecare 27 de ani. Spre deosebire de TYC 2505-672-1, acest corp ceresc a putut fi studiat mult mai bine de către astronomi, deoarece se află la o distanţă mai mică faţă de Pământ, de circa 2200 de ani-lumină.

În mod contrar, TYC este poziţionată la aproximativ 10000 de ani-lumină faţă de planeta noastră şi, prin urmare, observaţiile făcute asupra ei sunt mai dificil de realizat. Cercetătorii americani susţin că steaua face parte dintr-un sistem binar, care mai este compus dintr-un alt corp ceresc, ce prezintă de jur-împrejurul lui un disc format din particule de materie. Specialiştii sunt de părere că acesta este responsabil pentru producerea eclipsei de lungă durată.

Astronomul Keivan Stassun, unul dintre membrii echipei de cercetare, susţine că fenomenul nou-descoperit poate oferi oamenilor de ştiinţă numeroase oportunităţi de studiu. Majoritatea fenomenelor din spaţiul cosmic îndepărtat se petrec într-o perioadă de timp atât de lungă, încât sunt foarte dificil de observat. Cazul stelei TYC 2505-672-1 este unic, deoarece activitatea ei a putut fi studiată în mod eficient, dat fiind faptul că astronomii au beneficiat de informaţii obţinute în doar 100 de ani.

„Una dintre cele mai mari provocări din domeniul astronomiei este cea a fenomenelor cosmice ce se desfăşoară pe perioade foarte lungi de timp. Acum am avut oportunitatea de a studia un eveniment, a cărui evoluţie a putut fi analizată pe baza unor date obţinute în doar câţiva zeci de ani”, a adăugat Keivan Stassun.

Sursa: mentalfloss.com