Home » Stiinta » Astronomii brazilieni au descoperit o stea fascinantă. Numele ei ne poate duce cu gândul la o păcăleală de 1 aprilie

Autor: Alin Motogna 04.01.2016
,,Dox" este o stea albă pitică diferită de toate celelalte 32.000 cunoscute până în momentul de faţă.

Astronomii brazilieni au identificat o stea considerată până acum ipotetică. Se pare că aceasta are o vechime atât de mare încât stratul său exterior este compus aproape în totalitate din oxigen pur.

În mod normal, în cazul unui astfel de obiect cosmic, denumit ,,stea pitică albă”, elementele grele din învelişul său superior se retrag spre nucleu, lăsând locul elementelor mai uşoare, cum sunt hidrogenul sau heliul. Acest proces nu a avut loc şi în strucutra noii stele identificate, deoarece elementul principal din compoziţia stratutului ei exterior este oxigenul.

Obiectul cosmic, denumit SDSS J124043.01+671034.68, are în atmosfera sa 99,99% oxigen. Au fost identificate şi alte elemente, printre care neon, magneziu şi silicon, însă într-o proporţie insignifiantă.

Astronomul Souza Oliveira Kepler, împreună cu echipa sa de cercetare din cadrul Universităţii Federale din Rio Grande do Sul, Brazilia, nu îşi poate explica cum steaua supranumită ,,Dox” ar putea avea un înveliş compus din oxigen. Experţii au mai multe explicaţii pentru teoria pe care au emis-o. Una dintre acestea se referă la faptul că elementele grele au fost absorbite în straturile inferioare, pe parcursul evoluţiei stelei. O altă posibilitate ar fi cea a existenţei lui Dox în cadrul unui sistem stelar binar, în cadrul căruia ea ar fi fost afectată de activitatea celuilalt corp ceresc. O a treia supoziţie face referire la nucleul din carbon al stelei, care, în timp, a atras elementele grele din învelişul superior al lui Dox şi, ulterior, a propulsat la suprafaţă elementele uşoare.

Dacă ipoteza oamenilor de ştiinţă brazilieni se va dovedi a fi adevărată, ar însemna că ,,Dox” ar fi singura stea pitică albă, din cele 32.000 cunoscute până acum, care are în compoziţia atmosferei sale o cantitate de oxigen atât de mare. ,,Nu ne-am aşteptat să descoperim un astfel de obiect cosmic. Datorită faptului că nu i-am previzionat existenţa, demersul identificării ei a fost foarte mult îngreunat”, a declarat Souza Kepler.

Vă mai recomandăm şi: Noi dovezi indică faptul că în sistemul nostru solar orbitează o a noua planetă. ”Vom descoperi ceva cu adevărat fascinant” – FOTO