Home » Stiinta » Cum au dovedit fizicienii spanioli că Universul putea fi structurat numai sub formă tridimensională

Alin Motogna 05.10.2016
În demonstraţia lor, cercetătorii au folosit două dintre principiile termodinamicii.
Nu este o noutate pentru nimeni faptul că în Univers ne putem deplasa doar spre stânga sau spre dreapta, în sus sau în jos, înainte sau înapoi. Acestea sunt cele trei dimensiuni spaţiale ale cosmosului, însă nici până acum nu ştim de ce avem doar trei şi nu două sau optzeci.

Într-un nou studiu, oamenii de ştiinţă încearcă să dezlege acest mister, folosind principiile termodinamicii aplicabile pe Terra. În mod concret, specialiştii din cadrul Universităţii din Salamanca (Spania) şi cei ai Institutului Politehnic din Mexic au folosit primul şi cel de-al doilea principiu al termodinamicii, pentru a explica de Universul este structurat sub forma celor trei dimensiuni.

Conform acestor principii, un sistem, indiferent dacă este Universul în care trăim, un om, sau doar o piatră, nu poate folosi în timpul activităţii sale o energie mai mare decât cea necesară pentru a-l pun în funcţiune, cu excepţia cazului în care acea energie este suplimentată. În cazul în care sistemul se supradimensionează fără aport de energie, aşa cum se crede că se întâmplă în cazul spaţiului cosmic, atunci va rămâne mai puţină energie pentru a activa un alt sistem.

Principiile termodinamicii funcţionează indiferent de numărul dimensiunilor pe care îl poate avea un anumit sistem. Legile se aplică în cazul Universului nostru tridimensional, dar, de asemenea, pot caracteriza şi un sistem bidimensional, în care singurele direcţii posibile de deplasare sunt stânga-dreapta şi sus-jos. Prin urmare, dacă spaţiul cosmic ar avea o structură bidimensională, ar fi imposibil din punct de vedere fizic, să ne deplasăm înainte sau înapoi, pentru că aceste direcţii pur şi simplu nu ar exista .

Oamenii de ştiinţă spanioli susţin, însă, că Universul ar putea avea patru dimensiuni: stângă-dreapta, sus-jos, înainte-înapoi şi ,,flirp-flarp” (o denumire aleatorie dată de cercetători). Specialiştii presupun că, într-un astfel de sistem, ne-am putea deplasa în orice direcţie ne-ar fi imposibil să ajungem în spaţiul cosmic, aşa cum îl cunoaştem acum. Prin urmare, într-un astfel de univers, principiile termodinamicii ar funcţiona perfect.

În momentul de faţă, se cunoaşte faptul că energia poate trece dintr-un sistem în altul, însă este imposibil ca fiecare dintre acestea să utilizeze mai multă energie decât are la dispoziţie. Acelaşi lucru este valabil şi pentru cinci sau şase sau treizeci de dimensiuni .

Fizicienii din cadrul Universităţii din Salamanca susţin că în timpul formării Universului, datorită cantităţii enorme de energie eliberate, el se putea structura sub orice formă dimensională. Însă, atunci când nivelul de temperatură din cosmos s-a diminuat, singura formă sub care sistemul se putea organiza s-a dovedit a fi cea tridimensională.

Vă mai recomandăm şi: Universul, dezvaluit intr-o imagine