Home » Stiinta » Moleculă miracol împotriva cancerului de piele

Moleculă miracol împotriva cancerului de piele

Autor: Mihaela STOICA 06.06.2016
Moleculă miracol împotriva cancerului de piele
În Franţa, melanomul se situează pe locul al XI-lea printre cele mai frecvente tipuri de cancer.

De 40 de ani, această formă de cancer de piele face din ce în ce mai multe victime şi sunt raportate, în medie, 1500 de decese pe an.

O echipă de cercetători de la Centrul Mediteranean de Medicină Moleculară din Nisa (Franţa) a descoperit recent o moleculă miracol împotriva mai multor tipuri de cancer. Descoperirea ar putea avansa în căutarea unui tratament împotriva melanomului, cea mai agresivă formă de cancer de piele. Oamenii de ştiinţă au demonstrat efectele benefice ale unei familii de molecule, Thiazol Benzensulfonamide (TZB).

„Iniţial, această familie de molecule a fost identificată în cazul diabetului zaharat de tip 2, deoarece moleculele cresc sensibilitatea celulelor la insulină. Când ne-am dorit să o folosim împotriva cancerului, a fost necesară eliminarea activităţii pro insulină”, a explicat, într-o declaraţie de presă, Stéphane Rocchi, de la Centrul Mediteranean de Medicină Moleculară al Institutului Naţional de Sănătate şi Cercetare Medicală (INSERM). „Aşa că, am început să schimbăm structura sa”, a mai spus cercetătorul.

Denumită HA15, această moleculă are capacitatea de a reduce viabilitatea celulelor de melanom, fără a fi toxică pentru celulele normale. HA15 induce moartea celulelor de melanom – apoptoza (procesul prin care celulele declanşează autodistrugerea, ca răspuns la un semnal) şi autofagie (degradarea unei părţi a citoplasmei celulei, digestia de către lizozomi a unor teritorii din propria citopalsmă). Oamenii de ştiinţă au descoperit, de asemenea, că această moleculă ar putea fi eficientă împotriva cancerului de sân, de colon, de prostată sau de pancreas. „Scopul final al proiectului este de a utiliza aceşti compuşi noi în tratamentul melanomului şi în general în alte tipuri de cancer”, a mai spus Stéphane Rocchi, director de cercetare la INSERM.

Sursa: Rador