Home » Știință » Ce legătură există între Pokemoni şi fizică? Fizicianul Cristian Presură oferă detalii despre acest fenomen

Publicat: 02.08.2016
Omul ăsta ştie de tine, de Pokemoni, de proprietăţile laserilor cu medii active solide, despre legile ce se aplică când stăm în picioare sau alergând după Pokemoni, despre proprietăţile optice ale sistemelor corelate de electroni.

Cristian Presură este cercetător la compania Philips din Olanda. Este ditamai fizicianul – „Mecanica cuantică ne spune că Pokemonii chiar există în lumea reală!”

„Să-mi fie cu iertare, nu e de vină fizica pentru că murim mai devreme”

Reporter: La ce folos fizica?

Cristian Presură: Fizica ne ţine în viaţă. Legile gazelor ne umplu plămânii cu oxigen, iar legile moleculare ajută oxigenul să extragă energia din nutrienţi. Dacă însă noi ne îndopăm cu tot felul de chimicale şi stăm toată ziua pe canapea sau scaun, să-mi fie cu iertare, nu e de vină fizica pentru că murim mai devreme.

Reporter: Şi un fizician?

Cristian Presură: Cât despre fizician, unul singur dă de lucru la o sută de ingineri şi mecanici, care, la rândul lor, dau de lucru la mii de vânzători, economişti, funcţionari etc. Ia-l pe Andre Geim, un fizician rus, care s-a jucat cu mine de creion: le desfolia cu ajutorul unei bande de scotch. În felul acesta a descoperit grafenul. A dat de lucru la sute de ingineri chinezi care au anunţat, săptămâna trecută, prima baterie comercială pe bază de grafen. Bateria îţi încarcă telefonul mobil de zece ori mai repede. Îţi dai seama câţi vânzători, economişti şi bancheri au acum de lucru! Vezi tu, fizicianul e la vârful lanţului de creativitate, de asta şi-a dat seama şi chitaristul formaţiei Metallica, James Hetfield. Acesta a anunţat zilele trecute că şi-a dat doctoratul în astrofizică. Îi urez tot atât de mult succes în fizică, pe cât a avut în muzică!

„Am auzit de fizicieni care au cerut ajutorul lui Dumnezeu”

Reporter: Dumnezeu nu este mai de folos decât un fizician?

Cristian Presură: Eşti provocator! Uite, am auzit de fizicieni care au cerut ajutorul lui Dumnezeu, dar, până acum, nu am auzit ca Dumnezeu să fi cerut ajutorul unui fizician. Te las pe tine să tragi concluzia, depinzând de ce parte a baricadei te afli.

Fizica în viaţa de fiecare zi

Reporter: Doi oameni stau în picioare şi vorbesc. Care-s legile fizice care se aplică aici?

Cristian Presură: Legea inerţiei: “un corp îşi păstrează starea de repaus timp de ore întregi, atâta timp cât asupra lui nu acţionează vreo nevoie urgentă”.

Reporter: Mergi după Pokemoni. Un glonţ te ucide. Care-s legile fizice care acţionează aici?

Cristian Presură: O să râzi poate, dar mecanica cuantică ne spune că Pokemonii chiar există în lumea reală! Procesele în care ei apar se numesc tot “virtuale”, dar în sensul fizic al cuvântului: ele au un timp foarte scurt de viaţă, în aşa fel încât să nu fie observate direct. De unde ştiu fizicienii că procesele “virtuale” chiar există? Din rezultatele măsurătorilor cuantice, ca cele de la acceleratorul de particule de la CERN. Rezultatele se confirmă doar dacă se iau în calcul procesele “virtuale”! De fapt, dacă măsurătorile de la CERN ar fi foarte precise, am putea confirma existenţa Pokemonilor în viaţa reală, din micile variaţii date de mecanica cuantică. Se pare că Nintendo a luat în considerare viaţa scurtă a acestor Pokemoni, pentru că nu îi lasă în aer prea mult (de unde alergăturile oamenilor). Dacă pe tine te ucide un glonţ până să ajungi la un Pokemon, asta dovedeşte că viaţa ta a avut o doză prea mare de “virtualitate” în ea.

„Durerea nu îşi face loc în legile fizicii”

Reporter: Care-i legea fizică ce acţionează când vrei să faci un bine?

Cristian Presură: Când faci un bine, e legea lui Ohm: “eşti om cu mine, sunt om cu tine” (aşa îmi zicea tata, care fost electrician).

Reporter: Dar un rău?

Cristian Presură: Rău nu poţi face în fizică, pentru că durerea nu îşi face loc în legile fizicii. Oricât te-ai zvârcoli tu de frica durerii morţii, pentru fizică nu va avea loc decât un transfer de atomi, ştii tu către cine!

Cine este Cristian Presură (conform humanitas.ro)

S-a născut în 1971 la Voineasa şi a urmat studiile facultăţilor de electrotehnică şi fizică. A lucrat la Institutul de Fizică Atomică, unde s-a ocupat de instalaţii electrice şi a studiat proprietăţile laserilor cu medii active solide. În 2002 a obţinut doctoratul în fizică la Universitatea Groningen, Olanda, unde a caracterizat proprietăţile optice ale sistemelor corelate de electroni. Rezultatele sale s-au concretizat în lucrări publicate în reviste de specialitate: Physical Review B, Physical Review Letters şi Science.

În prezent este cercetător la compania Philips, Olanda. S-a specializat în domeniul senzorilor medicali.

Împreună cu echipa sa, a inventat şi introdus pe piaţă primul ceas capabil să măsoare pulsul sportivilor numai pe baza senzorilor optici. A publicat mai multe zeci de lucrări şi brevete de invenţie. Cristian Presură are o activitate intensă de popularizare a ştiinţei în limba română, scriind articole pentru ziare şi reviste. Este membru al asociaţiei cercetătorilor români Ad Astra şi fondator al asociaţiei Ştiinţă pentru Toţi, prezentă la adresa stiinta.club. Autor al cărţii „Fizica povestită”, Editura Humanitas, 2014.

Vâ recomandăm să citiţi şi următoarele articole:

„Nu mai rupeți plantele în formă de penis!”, imploră Ministerul Mediului din Cambodgia
Un start-up vrea să combată emisiile de carbon cu vodcă. Care este conceptul?
Elon Musk, surprins în timp ce folosea scutul termic de la Starship drept farfurie pentru gustări
Se împlinesc 65 de ani de la moartea celui mai important poet simbolist român
De ce depinde fericirea românilor? Împlinirea profesională, pe primul loc
Povestea președintelui Volodimir Zelenski, spusă prin benzi desenate
Vara care urmează va rivaliza cu recordurile de căldură înregistrate în 2021
Oceanele lumii au atins cel mai acid nivel din ultimii 26.000 de ani, avertizează un raport climatic
Cultivarea orezului, înregistrată într-un sit neolitic vechi de 8.000 de ani. Ce au dezvăluit boabele carbonizate?
Mister rezolvat. Oamenii de știință ar fi descoperit cum s-au format galaxiile fără materie întunecată
Riscul de cancer mamar la bărbați ar putea fi asociat cu infertilitatea
Aurorele boreale pot fi auzite chiar și atunci când nu sunt văzute. Cum se formează sunetele?
Primele animale au dezvoltat sisteme complexe de adaptare înainte de Explozia Cambriană
Cea mai rară specie de mamifer marin din lume. Ce șanse mai are de supraviețuire?
Un medicament pentru cataractă a arătat rezultate promițătoare în testele de laborator
Somnul ajută la procesarea emoțiilor. Care este mecanismul?
Farmaciştii au un risc de sinucidere mai mare decât restul lumii. De ce se întâmplă asta?
Soprana Irina Baianț, invitată la podcastul ALTCEVA cu Adrian Artene