Home » Stiinta » Perseide 2016. Cum puteţi urmări frumosul spectacol din nopţile de 11/12 şi 12/13 august

08.11.2016
Curentul de meteori Perseide va atinge apogeul mâine, însă în România va putea fi observată panta ascendentă şi descendentă, care vor avea loc în această noapte sau mâine noapte.

Perseidele, unul dintre numeroasele roiuri de meteori activi într-un an, şi-au început activitatea în 17 iulie. Fenomenul astronomic se va produce până în 24 august.

Perseidele, ploaia de mmeteori, vor avea în acest an maximul în 12 august, între orele 15.00 si 18.30, ora României. Întrucât în România este zi în acel interval orar, momentul maximului nu se va putea observa.

Vom putea observa, însă, panta ascendentă şi pe cea descendentă a maximului, în nopţile de 11/12 şi 12/13 august.

Fenomenele astronomice de acest tip se urmăresc cel mai bine din locurile cu cer curat, lipsit de lumini parazite. Aşa că din oraşele mari nu se pot observa mulţi meteori. Cel mai bun este un loc la ţară sau la munte, dar este bun şi un loc de observaţii aflat la marginea oraşelor mari.

Pentru a observa ploaia de meteori, cei interesaţi nu au nevoie de un instrument astronomic, o pot vedea cu ochiul liber. Le trebuie ceva pe care să stea întinşi, un sac de dormit sau un şezlong. Le mai trebuie îmbrăcăminte groasă, pentru că nopţile de august sunt destul de răcoroase. Pentru a vedea cât mai mulţi meteori, este nevoie să privească spre cer măcar o oră.

Perseidele se formează din resturile cometei Swift-Tuttle, cel mai mare obiect cosmic de acest tip (diametru de aproximativ 26 de kilometri) detectat în mod constant în apropierea Terrei. În acest an, Perseidele vor avea o activitate extrem de intensă, deoarece planeta noastră va intra în contact în această perioadă cu o fâşie foarte densă de praf cosmic.

,,În acest an, nu vom vedea doar 80 de Perseide într-o oră, ci 150 sau chiar 200, în acelaşi interval de timp”, a explicat astronomul american Bill Cooke pentru Space.com.

Perseidele au fost denumite în acest fel datorită faptului că provin din constelaţia Perseu, zonă care, la rândul ei, poartă numele eroului din mitologia greacă Perseu. Meteorii de acest tip au fost detectaţi în emisfera nordică, în timpul fiecărei veri, încă din primul secol al erei noastre.

Astronomii îi sfătuiesc pe cei cu adevărat pasionaţi de astfel de evenimente să nu rateze nici alinierea planetelor Mercur, Venus, Marte, Jupiter şi Saturn, preconizată pentru data de 21 august.

Vă mai recomandăm şi: Cele mai bune nopţi pentru Perseide

Cum arată o stea căzătoare văzută din spaţiu?

Urmarea Perseidelor: meteoriţii din grădină