Home » Știință » Noua descoperire ce ar putea schimba istoria: o cometă a lovit Pământul cu 10 milioane de ani după dispariţia dinozaurilor

Publicat: 03.10.2016
Acum 56 milioane de ani, nivelul de carbon din atmosfera Pământului a crescut temperatura acestuia cu 5 până la 8 grade Celsius, provocând migraţia animalelor sălbatice. Cauza ce a provocat fenomenul meteorologic dintre epoca Eocen şi Paleocen (PETM) a rămas încă un mister.

În cadrul conferinţei anuale a Geological Society of America, un grup de cercetători susţine că impactul cu o cometă a provocat PETM, ce a declanşat o creştere a nivelului de carbon, la 10 milioane de ani după ce un eveniment similar a decimat speciile de dinozauri.

Echipa a anunţat descoperirea unor ,,mărgele sticloase” de culoare închisă stabilite în opt nuclee de sedimente legate de începutul PETM, aceste sfere sunt în general asociate cu ciocnirea obiectelor extraterestre.

Dovezile sunt rezultatul unei campanii targetate, conform declaraţiei lui Morgan Schaller, geochimist în cadrul Institutului Rensselaer Polytechnic din Troy, New York. Sferele au fost descoperite în sedimentele de pe coasta din New Jersey.

Schaller, împreună cu unul dintre foştii săi studenţi, Megan Fung, au analizat miezul sedimentelor pentru a descoperi fosile ale microorganismelor numite foraminifere. Însă acestea au descoperit sfere sticloase. Sferele erau asemănătoare cu sedimentele create de coliziunea unui asteroid sau unei comete cu Pământul.

Echipa este convinsă că sferele nu sunt formate în urma unei erupţii vulcanice deoarece conţinutul de apă este mai mic de 0,03%, mult mai scăzut decât cel al sferelor produse în urma erupţiilor. De asemenea, conţineau incluziuni de sticlă de cuarţ topită, ce este caracteristă unui impact foarte fierbinte.

Fung afirmă că în trei dintre miezurile analizate au fost descoperite urme de cărbune în interiorul căruia se aflau sedimente de plante, fapt ce evidenţiază incendiile ce au urmat după impact. Povestea pare credibilă, dar interpretările grupului sunt eronate după cum afirmă oceanograful Jerry Dickens, din cadrul Universităţii Rice din Houston, Texas ,,Au interpretat greşit informaţiile, au ratat povestea mult mai interesantă”. Dickens nu se îndoieşte de faptul că sferele s-au format în urma unui impact sau că urmele de cărbun sunt rezultatul incendiilor de vegetaţie. Însă acesta susţine că atât urmele de cărbune, cât şi sferele, erau prezente în perioada PETM. În timpul perioadei PETM, eroziunea, creşterea rapidă a temperaturii au provocat apariţia mult mai rapidă a sedimentelor bogate în carbon şi oxigen  în zona New Jersey-ului.

Alţi experţii din cadrul conferinţei au fost mult mai convinşi de descoperirea realizată de Schaller ,,Este o descoperire incredibilă,” a declarat Birger Schmitz, geolog din cadrul Universităţii Lund din Suedia ,,Nu am nicio idee cum un asteroid atât de mic a provocat toate fenomenele din perioada PETM. Pentru a creşte atât de mult nivelul de carbon, probabil asteroidul a lovit un loc plin cu carbon, precum un rezervor cu ulei,” a declarat expertul.

Sursa: Science Magazine

Test de cultură generală. Cine a inventat banii?
Maria Dragomiroiu, mărturisiri tulburătoare: „Și acum, când cânt, plâng!” | Altceva cu Adrian Artene
Râsul iberic, salvat de la dispariție prin eforturi extraordinare de conservare
O organizație vrea să strângă 9 miliarde de dolari pentru a vaccina cei mai săraci copii din lume
Acțiunile Nvidia, în cădere liberă! Compania a pierdut 230 miliarde de dolari în câteva ore
Aeronava TAROM cu numele „Nadia Comăneci” va duce sportivii români la Jocurile Olimpice de la Paris 2024
Câți sportivi va avea România la Jocurile Olimpice de la Paris 2024?
Românii sunt mai interesați ca niciodată în ultimii 20 de ani să-și cumpere o locuință
Surpriză uriașă pentru fanii „The Legend of Zelda”
O tăbliță cu scene de luptă și paleo-alfabet, descoperită în Spania
A fost descoperit rolul crucial al unei proteine în imunitatea organismului împotriva cancerului
Peste 800.000 de IMM-uri din Europa Centrală și de Est pot avea acces la instrumente de sustenabilitate dezvoltate în România, după o investiție regională semnificativă
Specii necunoscute până acum, găsite la aproape 3.000 de metri sub ape
O fosilă de reptilă marină polară este cea mai veche găsită vreodată în emisfera sudică
Lewis Howard Latimer, inventatorul aerului condiționat. „Mâine s-ar putea să fie frumos, oricât de furtunos se arată cerul azi”
A cui față este Statuia Libertății?
Sângele oamenilor care trăiesc foarte mult dezvăluie de ce sunt atât de diferiți