Home » Stiinta » Noua descoperire ce ar putea schimba istoria: o cometă a lovit Pământul cu 10 milioane de ani după dispariţia dinozaurilor

Autor: Oana Bujor 10.03.2016
Acum 56 milioane de ani, nivelul de carbon din atmosfera Pământului a crescut temperatura acestuia cu 5 până la 8 grade Celsius, provocând migraţia animalelor sălbatice. Cauza ce a provocat fenomenul meteorologic dintre epoca Eocen şi Paleocen (PETM) a rămas încă un mister.

În cadrul conferinţei anuale a Geological Society of America, un grup de cercetători susţine că impactul cu o cometă a provocat PETM, ce a declanşat o creştere a nivelului de carbon, la 10 milioane de ani după ce un eveniment similar a decimat speciile de dinozauri.

Echipa a anunţat descoperirea unor ,,mărgele sticloase” de culoare închisă stabilite în opt nuclee de sedimente legate de începutul PETM, aceste sfere sunt în general asociate cu ciocnirea obiectelor extraterestre.

Dovezile sunt rezultatul unei campanii targetate, conform declaraţiei lui Morgan Schaller, geochimist în cadrul Institutului Rensselaer Polytechnic din Troy, New York. Sferele au fost descoperite în sedimentele de pe coasta din New Jersey.

Schaller, împreună cu unul dintre foştii săi studenţi, Megan Fung, au analizat miezul sedimentelor pentru a descoperi fosile ale microorganismelor numite foraminifere. Însă acestea au descoperit sfere sticloase. Sferele erau asemănătoare cu sedimentele create de coliziunea unui asteroid sau unei comete cu Pământul.

Echipa este convinsă că sferele nu sunt formate în urma unei erupţii vulcanice deoarece conţinutul de apă este mai mic de 0,03%, mult mai scăzut decât cel al sferelor produse în urma erupţiilor. De asemenea, conţineau incluziuni de sticlă de cuarţ topită, ce este caracteristă unui impact foarte fierbinte.

Fung afirmă că în trei dintre miezurile analizate au fost descoperite urme de cărbune în interiorul căruia se aflau sedimente de plante, fapt ce evidenţiază incendiile ce au urmat după impact. Povestea pare credibilă, dar interpretările grupului sunt eronate după cum afirmă oceanograful Jerry Dickens, din cadrul Universităţii Rice din Houston, Texas ,,Au interpretat greşit informaţiile, au ratat povestea mult mai interesantă”. Dickens nu se îndoieşte de faptul că sferele s-au format în urma unui impact sau că urmele de cărbun sunt rezultatul incendiilor de vegetaţie. Însă acesta susţine că atât urmele de cărbune, cât şi sferele, erau prezente în perioada PETM. În timpul perioadei PETM, eroziunea, creşterea rapidă a temperaturii au provocat apariţia mult mai rapidă a sedimentelor bogate în carbon şi oxigen  în zona New Jersey-ului.

Alţi experţii din cadrul conferinţei au fost mult mai convinşi de descoperirea realizată de Schaller ,,Este o descoperire incredibilă,” a declarat Birger Schmitz, geolog din cadrul Universităţii Lund din Suedia ,,Nu am nicio idee cum un asteroid atât de mic a provocat toate fenomenele din perioada PETM. Pentru a creşte atât de mult nivelul de carbon, probabil asteroidul a lovit un loc plin cu carbon, precum un rezervor cu ulei,” a declarat expertul.

Sursa: Science Magazine