Home » Stiinta » Bariera de protecţie a Pământului nu mai este atât de sigură pe cât se credea. Scutul magnetic s-a fisurat

Anamaria Iosif 11.07.2016
Pământul este locuibil datorită câmpului magnetic ce înconjoară planeta şi ce o apără în faţa furtunilor solare şi în faţa radiaţiilor cosmice.

Însă, oamenii de ştiinţă au investigat una dintre cele mai puternice furtuni geomagnetice din istoria recentă şi au descoperit că bariera de protecţie nu este chiar atât de sigură precum credem noi. Mai exact, scutul magnetic al Pământului este crăpat. Aceştia au analizat datele provenite de la telescopul GRAPES-3 localizat în Ooty, India, care a înregistrat o explozie masivă a razelor cosmice pe data de 22 iunie 2015. Timp de 2 ore, magnetosfera Pământului a fost atacată de către particulele provenite în urma acestui fenomen, care emit radiaţii de energie şi călătoresc în Spaţiu cu viteza luminii, iar prima linie defensivă a Pământului împotriva acestora este acest scut magnetic.

Cu aproximativ 40 de ore înaintea evenimentului din data de 22 iunie, un nor gigantic de plasmă a fost emis de către coroana solară şi, probabil, a lovit magnetosfera cu o viteză de 2,5 km/h. În acelaşi timp, s-a declanşat o furtună geomagnetică puternică.

În urma acestor evenimente, cercetătorii de la Institutul de Cercetări Fundamentale Tata au realizat care este adevăratul risc al acestor raze cosmice, aceştia afirmând că forţa acestora a fost atât de puternică încât a cauzat o compresie a magnetosferei. Mai mult, se consideră că furtuna geomagnetică a fost atât de puternică încât a reconfigurat  scutul magnetic, radiaţiile şi razele solare trecând prin punctele vulnerabile ale acestuia. Acest fenomen ar trebui să ne îngrijoreze, căci câmpul magnetic al Pământului se schimbă sau, în cele mai rele cazuri, este slăbit.

Nu există o metodă sigură prin care putem stopa acest fenomen, însă cercetătorii speră că studiile ulterioare vor putea duce la o mai bună gestionare şi apărare în faţa acestui pericol.

Pamantul este vulnerabil in fata particulelor solare