Home » Știință » Ecosistemul Emisferei Sudice se reface mult mai uşor în urma coliziunilor Pământului cu asteroizii

Publicat: 09.11.2016
Ecosistemul din emisfera sudică a revenit la normal de două ori mai rapid decât cel din emisfera nordică, după ce a fost afectat de către impactul devastator al asteroidului care a nimicit lumea dinozaurilor.

Acum 66 de milioane de ani, un asteroid imens a lovit Pământul, producând craterul Chicxulub, pe coasta Mexicului, iar foarte multe specii de dinozauri şi-au găsit sfârşitul. Cu toate că studiile anterioare au arătat că impactul acestui nefast eveniment a fost mai puţin resimţit în emisfera sudică decât în cea nordică, cercetările din ultimul timp au demonstrat că, de fapt, lucrurile nu s-au întâmplat aşa.

„Biodiversitatea pe care o putem vedea astăzi este reprezentată, de  fapt, de lucrurile care au supravieţuit în urma acestui eveniment, aşa că este extrem de important să ştim ce s-a întâmplat în acele momente”, afirmă Michael Donnovan, membru al Universităţii de Stat din Pennsylvania. Pentru a explica de ce refacerea ecosistemului din emisfera sudică a fost mai rapidă, cercetătorii au studiat efectele unei asemenea coliziuni asupra insectelor. „Putem învăţa foarte multe cu privire la ceea ce s-a întâmplat la baza ecosistemului, doar studiind ce efecte a avut acest fenomen asupra insectelor şi plantelor”, a adăugat Donnovan.

Echipa de cercetători au studiat 3.646 de fosile ale unor frunze din Patagonia, datate cu un milion de ani înaintea acelui eveniment, până la cele datate cu patru milioane de ani după acesta. Studiul se bazează pe compararea distrugerilor produse de către muşcăturile insectelor cu cele anterioare, regăsite în fosilele frunzelor ce provin din partea vestică a Americii de Nord. Cele din urmă au dezvăluit instensitatea distrugerilor din emisfera nordică şi, de asemenea, diversitatea insectelor  care au muşcat  frunzele, care, în timpul impactului, a scăzut dramatic. Acest lucru se poate observa şi în cazul fosilelor de frunze din Patagonia. Oricum, distrugerile asupra diversităţii ecosistemului au fost mari atât înaintea acestui eveniment, cât şi după, ceea ce denotă că Patagonia avea o varietate mare de insecte.

Ceea ce rezultă în urma acestor studii este faptul că acest eveniment care a dus la dispariţia dinozaurilor a avut un impact devastator şi asupra biodiversităţii insectelor în ambele emisfere, dar ecosistemul s-a refăcut mult mai repede în Patagonia decât în părţile emisferei nordice. Unul dintre motivele pentru care a avut loc acest eveniment este faptul că Patagonia se află la o distanţă relativ mare faţă de locul în care a avut loc impactul.

Un ecosistem nou şi straniu ia naştere în oceanele Terrei