Home » Stiinta » ”Maşina Z”, reactorul care conţine mult mai multă energie electrică decât mii de fulgere. Ar putea genera fuziunea nucleară a viitorului

Autor: Anamaria Iosif 11.13.2016
De fiecare dată când fizicienii de la Laboratorul Naţional Sandia din Albuquerque, New Mexico, aprind focul în reactorul nuclear, o mare parte a obiectelor de metal sunt acoperite de fum. "Maşina Z" are un condensator care conţine mult mai multă energie electrică decât mii de fulgere. Curentul electric creează un imens câmp magnetic, care strânge tubul atât de tare încât hidrogenii de atom fuzionează cu heliul, rezultatul fiind o explozie de neutroni de mare energie şi de nucleu de heliu. Această explozie vaporizează elementele de metal.

Acum, cercetătorii intenţionează să creeze astfel de explozii şi mai mari prin adăugarea unui combustibil preţios, utilizat în confecţionarea armelor nucleare. Aceştia au folosit o cantitate mică de tritiu şi hidrogen cu doi neutroni, iar în următorii 5 ani testele vor impusliona, treptat, un amestec care va fi conţine jumătate deuteriu, jumătate tritiu (DT).

Acest compus lansează de 90 de ori mai mulţi neutroni decât poate face doar deuteriul, iar fiecare neutron şi particulă creată în urma acestui proces conţine o energie mai mare de 4 ori decât cea creată de către deuteriu. Astfel, randamentele energiei ar trebui să crească.

Alte eforturi de creare a unor asemenea fuziuni au aurmat acelaşi traseu. În anul 1997, Joint European Torus, un aparat folosit pentru demararea unor reacţii de fuziune în plasma fierbinte, localizat în Abingdon, Marea Britanie, a folosit acel compus menţionat anterior, de deuteriu şi tritiu, pentru a genera o putere de 16 megawaţi. Spre deosebire de acesta,  „Maşina Z” se bazează pe inerţie şi pe utilitatea unei cuşti magnetice, iar această metodă, numită fuziunea magneto-inerţială, are multe în comun cu eforturile de fuzionare demarate în cadrul National Ignition Facility, departament al Laboratorului Naţional Lawrence Livermore din California, unde o granulă de laser de 3 trilioane de waţi induce fuziunea.

Sursa: Science Mag