Home » Știință » De ce au scufundat cercetătorii un telescop în cele mai adânci locuri din ocean

De ce au scufundat cercetătorii un telescop în cele mai adânci locuri din ocean

Publicat: 29.12.2016
Observatorul subacvatic ANTARES caută particule provenite din afara spaţiului, dar ajută cercetătorii să analizeze şi lumea marină.

În 2006, cercetătorii care au lucrat în cadrul telescopului ANTARES au observat o problemă a noului lor instrument, acesta capta mai multă lumină decât era aşteptat. Această disfuncţie i-a uimit pe cercetători deoarece ANTARES este scufundat în adâncurile întunecate ale apei din Marea Mediterană.

Observatorul ANTARES utilizează dispozitive extrem de sensibile la lumină pentru a detecta obiecte din spaţiu aflate pe Pământ, lumina emisă de neutrinii cosmici. La început, cercetătorii au ştiut că se poate capta lumină din alte surse, precum peştii de la mari adâncimi. Majoritatea observatorilor din cadrul ANTARES  sunt oceanografi, geologi, biologi marini şi climatologi. Cu ajutorul studiilor amănunţite, cercetătorii au aflat că lumina provine din bacterii bioluminescente acţionate de apa care este transportată de la suprafaţă către adâncime.

Fundul oceanului pare o locaţie neobişnuită pentru un telescop, dar atunci când cercetătorii doresc să descopere neutrini, fundul mării este locul ideal în care pot fi găsiţi. Astrofizicienii sunt fascinaţi de neutrini deoarece consideră că sunt produşi de fenomenele puternice şi încărcate puternic energetic din spaţiu. Neutrinii, precum alte particle din spaţiu, bombardează puternic Pământul, însă spre deosebire de alte particule, raze cosmice sau raze X, neutrinii nu interacţionează cu materia, astfel fiind foarte greu de detectat.

Datorită nenumăraţilor senzori ai telescopului ANTARES, acesta poate monitoriza oxigenul, temperatura, presiunea, salinitatea, activitatea seismică, astfel telescopul furnizează şi informaţii despre fluxul de sedimente de pe podeaua marină.

Următorul pas este reprezentat de construirea unui nou observator numit KM3NeT, care va fi de 50 de ori mai mai mare decât ANTARES şi va fi localizat în trei zone Franţa, Sicilia, Grecia. Pe parcursul celor 10 ani de când observatorul este activ nu a reuşit să detecteze neutrine cosmice.

Sursa: Atlas Obscura