Home » Istorie » Cel mai mare telescop optic din lume a fost expus în urmă cu peste 100 de ani la Paris – FOTO

Autor: Alin Motogna 07.02.2016
Dispozitivul a funcţionat timp de 13 ani, în perioada 1896-1909.

Unul dintre cele mai impresionante obiecte prezentate în cadrul Expoziţiei Universale de la Paris din anul 1900 a fost telescopul refractor comandat în 1892 de deputatul francez François Deloncle (1856-1922). Dispozitivul a fost cel mai mare de acest tip produs vreodată, dat fiind faptul că lentilele obiectivului cu care era înzestrat aveau un diametru de circa 1,25 metri. Mecanismul a fost conceput în mod special pentru a fi expus în cadrul acelui eveniment, fiind folosit foarte rar în scop ştiinţific.

Telescopul avea încorporate două lentile interschimbabile (proiectate pentru observaţii şi fotografiere), având o distanţă focală de aproximativ 57 de metri. Lumina propagată de obiectele astronomice urma să fie redirecţionată în sistemul optic cu ajutorul unui siderostat Foucault, o oglindă mobilă cu diametrul de 2 metri montată într-un cadru de fier la capătul telescopului. Carcasa dispozitivului era fabricată din oţel şi avea o lungime totală de 60 de metri.

Foto:thevintagenews.com/wikipedia.org

Oglinda siderostatului a fost instalată de compania Gautier, pe parcursul a nu mai puţin de 9 luni. În momentul în care Expoziţia de la Paris a fost inaugurată, fuseseră finalizate numai lentilele pentru observaţii fotografice, dispozitivele destinate observaţiilor vizuale, chiar dacă nu erau neterminate, fiind totuşi expuse în apropiere.

Telescopul a fost montat în Palais de l’Optique, din Champ de Mars, în apropierea Turnului Eiffel. Tubul, orientat nord-sud, era compus din 24 de cilindri instalaţi pe 7 piloţi de beton şi oţel, la o înălţime de 7 metri deasupra solului. La capătul sălii în care se afla adăpostit siderostatul telescopului exista o cupolă mobilă, care permitea utilizatorilor dispozitivului să facă observaţii astronomice.

Foto:thevintagenews.com/wikipedia.org

Mecanismul a fost folosit de foarte puţine ori în scop ştiinţific, deşi nu a fost proiectat pentru a fi utilizat în acest mod. De exemplu, la sfârşitul anului 1900, astronomul francez Charles Le Morvan (1865-1933) efectuează cu ajutorul dispozitivului o serie de fotografii cu suprafaţa Lunii. Imaginile au fost publicate în luna noiembrie a aceluiaşi an, într-un articol din revista ,,Strand Magazine”.

Compania care a produs telescopul şi-a declarat falimentul după închiderea Expoziţiei Universale. Dispozitivul a fost scos la licitaţie în anul 1909, însă, datorită faptului că nimeni nu s-a oferit să îl cumpere, proprietarii s-au văzut nevoiţi să scoată mecanismul din uz.

Foto:thevintagenews.com/wikipedia.org

În momentul de faţă, oglinda siderostatului este expusă în cadrul Observatorului din Paris. Tot aici, cercetătorii au descoperit recent cele două lentile ale telescopului.

Sursa: thevintagenews.com