Home » Știință » Un studiu scoate la iveală o posibilitate fascinantă: Marte poate avea inele, asemenea lui Saturn

Publicat: 23.03.2017
Cercetătorii au elaborat un model care sugerează că Phobos, una din lunile lui Marte, se va dezintegra din cauza apropierii de planeta roşie iar detritusul rezultat va greavita în jurul ecuatorului planetei, formând inele, asemenea fenomenului întâlnit la planeta Saturn.

Această teorie a fost propusă de o echipă de savanţi de la Universitatea Purdue, ale căror descoperiri au apărut în publicaţia de specialitate Nature Geoscience, informează Science Daily.

Cercetătorii David Minton şi Andrew Hesselbrock au creat un model care sugerează că resturile rezultate în urma unui impact cu un asteroid acum 4,3 miliarde de ani au dus la formarea inelelor planetare, care, în ultimă instanţă, au dus la formarea unui satelit natural. Aceştia s-au bazat pe teoria conform căreia bazinul de la Polul Nord al planetei s-a format în urma acestui eveniment.

Hesselbrock precizează că „acest impact imens ar fi trebuit să arunce suficient material în spaţiul cosmic pentru a forma un inel”. După formarea inelului, materialul s-ar fi adunat într-un singur obiect, formând o lună. Cu timpul, această lună s-ar fi apropiat de de Marte până la limita Roche, distanţa care ar fi cauzat dezintegrarea satelitului natural sub forţa gravitaţiei planetei.

S-a observat că Phobos, una dintre cele două luni ale planetei roşii, se apropie de Marte. Conform modelului, Phobos se va dezintegra la atingerea limitei Roche şi detritutsul va forma inele peste 70 de milioane de ani. Cercetătorii consideră că acest proces s-a întâmplat de 3-7 ori în istoria planetei în decurs de 4,5 miliarde de ani. De fiecare dată când o lună se dezintegrează şi se reformează din materialului inelelor, luna care urmează va fi de cinci ori mai mică decât precedenta, din cauza pierderii materialului. Această teorie ar explica astfel şi depozitele sedimentare ciudate găsite la ecuatorul planetei.

NASA a a făcut publice noi imagini de pe suprafaţa planetei Marte. În acestea este surpins şi locul în care s-a prăbuşit sonda de aterizare Schiaparelli a ESA – Galerie Foto