Home » Stiinta » Anunţ important al NASA: Sateliţi ai lui Saturn şi Jupiter conţin toate condiţiile pentru dezvoltarea vieţii. Sonda Cassini a descoperit hidrogen pe Enceladus. S-a detectat abur şi pe Europa

Autor: Oana Bujor 04.13.2017
Cercetătorii din cadrul NASA au declarat joi, în cadrul unei conferinţe de presă, că a fost descoperit hidrogen pe luna lui Saturn, Enceladus, ceea ce înseamnă că ar putea exista viaţă extraterestră.

Pe de altă parte, telescopul spaţial Hubble a oferit informaţii importante despre jeturile de aburi ce ajung şi până la 100 de kilometri deasupra suprafeţei lui Europa, unul dintre sateliţii lui Jupiter. Fenomenul observat în 2014 de către telescop a putut fi observat din nou în 2016, ceea ce  furnizează dovezi ale fenomenului interminabil din aceeaşi zonă a Europei.

Cercetătorii NASA susţin că sonda Cassini a înregistrat urme de hidrogen din găurile hidrotermale ale lunii lui Saturn, Enceladus. În cadrul lucrării, cercetătorii susţin că o energie chimică care alimentează viaţa ar putea exista pe satelitul lui Saturn.

,,Suntem tot mai aproape de descoperirea unui loc care conţine toate ingredientele pentru susţinerea vieţii,” a declarat Thomas Zurbuchen, din cadrul NASA.

,,Rezultatele demonstrează relaţia dintre misiunile NASA ce ajută la obţinerea celor mai importante răspunsuri,” a adăugat el.

În cadrul studiului, cercetătorii din cadrul misiunii Cassini susţin că informaţiile sugerează prezenţa hidrogenului gazos, care poate alimenta viaţa, acesta se află în mare parte sub stratul îngheţat al astrului, însă iese la suprafaţă prin activitatea hidrotermală de pe podeaua marină.

Prezenţa hidrogenului în oceanele lunilor ar putea susţine viaţa microbiană, deoarece hidrogenul combinat cu dioxid de carbon ar putea furniza energie. Reacţia chimică numită ,,metanogeneză” stă la baza vieţii de pe Terra.

Viaţa, precum cea de pe Pământ, are nevoie pentru supravieţuire de trei ingrediente de bază: apă lichidă, o sursă de energie pe care să o metabolizeze şi ingrediente chimice, precum carbonul, hidrogenul, nitrogenul, oxigenul, fosforul şi sulful.

Credit: NASA.gov

Cassini a dezvăluit că Enceladus, un astru mic îngheţat, deţine aproape toate ingredientele pentru a putea susţine viaţa.

,,Faptul că avem o confirmare a existenţei energiei chimice necesară vieţii în interiorul oceanului de pe o lună mică a lui Saturn reprezintă o reuşită incredibilă în cadrul cercetărilor noastre privind lumile locuibile din afara planetei noastre,” afirmă Linda Spilker, cercetător din cadrul proiectului Cassini.

Sonda Cassini a detectat hidrogenul în jeturile de gaz şi materiale îngheţate ce erau propulsate către suprafaţa lui Enceladus, în timpul ultimei activităţi hidrotermale din 28 octombrie 2015.

În cadrul studiului, sunt detaliate şi descoperirile realizate de telescopul spaţial Hubble, în timpul observaţiilor realizate asupra satelitului Europa.  Precum pe Enceladus, cercetătorii s-au aşteptat ca şi aici să descopere jeturi de aburi care sunt împinşi către suprafaţa astrului.

Noile imagini prezintă modul în care jetul de aburi ajunge până la 100 de kilometri deasupra suprafeţei Europei, fiind cu 50 de kilometri mai puternice decât cele observate în 2014.

,,Jeturile de aburi de pe Enceladus sunt asociate unei regiuni mai calde a astrului, după ce Hubble a înregistrat noul fenemon de pe Europa, am analizat locaţia de pe harta termală Galileo. Am descoperit că jeturile de aburi de pe Europa se află în apropierea acestei anomali termale,” afirmă Wiliam Sparks, principalul cercetător al misiunilor Hubble.

Credit: NASA.gov

Dacă între jeturile de aburi şi punctele calzi ale planetei există o legătură, apa de sub suprafaţa astrului ar putea fi cea care încălzeşte suprafaţa din jurul său. O altă ipoteză sugerează că apa emisă la suprafaţă prin jeturi ar putea ajunge pe suprafaţa Europei, schimbându-i structura. Fapt ce ar permite reţinerea pe termen lung a căldurii în zonele apropiate jeturilor de aburi.

În viitor, NASA va continua să utilizeze telescopul Hubble pentru a monitoriza activitatea hidrotermală a Europei. Ambele descoperiri reprezintă bazele viitoarei misiuni Europa Clipper a NASA, ce va avea loc începând cu anul 2020.

În timpul observaţiilor anterioare, telescopul Hubble a detectat molecule de apă, hidrogen şi oxigen  în nebuloasa Helix. De asemenea, moleculele de apă au fost descoperite în stele vechi de peste 20 de milioane de ani, precum Beta Pictoris.

Pe Pământ, apa este extrem de abundentă, aproximativ 71% din suprafaţa Terrei fiind acoperită de apă. Însă mai puţin de 3% din această cantitate este apă potabilă. Pământul nu este singura planetă din sistemul nostru solar care deţine oceane. Apa de pe alte planete se regăseşte în diverse forme, îngheţată, vaporizată, iar aceste oceane oferă cercetătorilor informaţii preţioase despre viaţa extraterestră.