Home » Stiinta » A fost descoperită o proprietate fascinantă a undelor gravitaţionale: alterează permanent spaţiu-timpul. Pot localiza dimensiuni necunoscute

Alexandru Voiculescu 05.23.2017
Cercetătorii au propus o metodă pentru detectarea evenimentelor exotice în fizică prin observarea „cicatricelor” pe care le lasă în spaţiu-timp.

Prin identificarea modului în care anumite evenimente cosmice precum evaporarea găurilor negre lasă urme ale existenţei în Univers, cercetătorii pot muta fenomene stranii din fizică de la ştiinţa teoretică la ştiinţa empirică, scrie Science Alert.

În esenţă, studiul a avut în vedere efectul relativităţii generale, numit memoria undelor gravitaţionale, care este distorsiunea lăsată în urmă atunci când spaţiul este întins şi relaxat de un obiect masiv.

În 2015, savanţii au observat tiparele de interferenţă ale laserelor la LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) pentru a observa distorsiunile subtile ale spaţiului. A fost nevoie de şocul a două găuri negre – fiecare de 30 de ori mai mare ca masa soarelui nostru – accelerând la jumătate din viteza luminii înainte de a se lovi, pentru a crea aceste unde gravitaţionale.

Chiar şi cu această energie imensă, atunci când aceste unde au lovit planeta noastră, 1,3 miliarde de ani mai târziu, distorsiunea totală a spaţiului era la scara protonilor şi a durat doar 0,2 secunde.

Totuşi, spaţiul nu a fost lăsat la fel ca înainte de impact. Paul Lasky, de la Monash University, din Australia, a precizat că „ne putem gândi la doi astronauţi în spaţiu. Atunci când o urmă a undelor gravitaţionale trece între cei doi astronauţi, există o schimbare permanentă în distanţa dintre ei – spaţiul-timpul dintre ei a fost ori întins ori strâns”.

Cercetătorul mai adaugă şi că „lucrarea noastră indică faptul că, dacă undele gravitaţionale sunt emise cu o frecvenţă atât de înaltă încât LIGO nu le poate observa, există totuşi o şansă ca LIGO să observe urmele acestui semnal”.

Având în vedere că se speculează că multe obiecte şi fenomene spectaculoase din spaţiu produc aceste unde cu frecvenţă înaltă, dar până acum acestea nu au putut fi detectate. Noua metodă, deşi indirectă, prin undele „orfane”, oferă o nouă deschidere pentru înţelegerea fenomenelor cosmice care depăşesc cunoaşterea şi metodele ştiinţifice curente. În acest sens, LIGO este considerat un mod de a detecta particulele teoretice numite axioni sau un mod de a localiza alte dimensiuni.

Descoperire ISTORICĂ. Teoria undelor gravitaţionale, emisă de Einstein, a fost CONFIRMATĂ: ”Au fost într-adevăr detectate” – Ascultă AUDIO momentul în care au fost detectate