Home » Știință » În ADN-ul oamenilor există virusuri vechi de 100 de milioane de ani. Unele au origini ”extraterestre”

Publicat: 07.10.2017
În iulie 2017, cercetătorii declarau că au descoperit o proteină ciudată în venele unei femei însărcinate. Însă nimeni nu ştia ce rol îndeplineşte aceasta.

Proteina, denumită Hemo, este atât de neobişnuită deoarece nu este creată de mamă. Conform NY Times, aceasta se formează în fetus şi în placentă de către o genă care provine dintr-un virus ce îi infecta pe strămoşii noştri în urmă cu 100 de milioane de ani.

Hemo nu este singura proteină cu origini ”extraterestre”. ADN-ul uman este compus din 100.000 de părţi de ADN viral. Acesta compune aproximativ 8% din genomul uman. Ana Katzourakis, virolog din cadrul Universităţii Oxford, a publicat recent un studiu privind modul în care aceste gene virale, care produc proteine precum Hemo, afectează sănătatea oamenilor.

Unele dintre virusurile străvechi ne-ar putea proteja de boli, iar altele ar putea creşte riscul apariţiei cancerului şi a altor afecţiuni. Mare parte din ADN-ul viral este compus dintr-un grup particular: retrovirusuri, grup care include virusul HIV. Un retrovirus invadează celulele gazdei şi inserează propriile gene în celula ADN-ului. Aceste gene virale utilizează procesele din interiorul celulei pentru crearea noilor virusuri care în cele din urmă invadează noi celule.

În cazul în care un retrovirus infectează un ovul sau un spermatozoid, ADN-ul său poate fi transmis noilor generaţii. Din momentul în care retrovirusurile devin moştenite, cercetătorii le atribuie denumirea de retrovirusuri endogene. În urma unei singure infectări,  retrovirusurile endogene pot construi sute de copii ale sale în ADN-ul gazdei.

Deşi în timp, organismul uman a evoluat pentru a se apăra de retrovirusurile endogene, uneori acestea reuşesc să se transforme în tumori.

Pe de altă parte, proteinele virale sunt importante pentru reproducere. Placenta produce proteine virale, iar cercetătorii au descoperit că anumite tipuri, precum sinciţiul, fuzionează pentru formarea celulelor din placentă, un pas crucial pentru dezvoltarea fătului. În urmă cu cinci ani, biologul Odile Heidmann şi colegii săi au descoperit o parte de ADN viral pe care au denumit-o Hemo. De asemenea, dr. Heidmann a descoperit alte versiuni ale proteinei Hemo în ADN-ul altor specii ”Cu siguranţă are un rol importat, nu este doar o relicvă,” a declarat ea.

Placenta produce proteine Hemo, însă până în prezent specialiştii nu au descoperit ce funcţie îndeplinesc. ”Este o proteină foarte veche şi ar trebui să aibă o funcţie,” a declarat biologul. Una dintre ipoteze sugerează că proteina Hemo reprezintă un mesaj de la fetus către mamă, pentru ca sistemul imunitar al acesteia să nu atace fetusul. Alte experimente, însă, sugerează că proteinele virale ajută la dezoltarea mai multor tipuri de ţesuturi

O fosilă veche de 525 de milioane de ani schimbă tot ce știam despre evoluția creierului
Bandajul inteligent care poate monitoriza și vindeca rănile mai rapid
„Vaccinul sub limbă” previne infecțiile tractului urinar la șoareci și iepuri
Test de cultură generală. Care a fost ultima bătălie a lui Napoleon?
INTERVIU EXCLUSIV – DESCOPERĂ.ro a aflat cum a fost creată cea mai detaliată hartă a Universului cunoscut!
Astronomii au detectat erupția violentă a unei comete vulcanice din Sistemul Solar
Pelé, Perla Neagră a fotbalului mondial. „Cu cât este mai grea victoria, cu atât este mai mare fericirea de a câștiga”
Hackerii chinezi au furat zeci de milioane de dolari de la SUA
Femeile din Cuba vor putea să boxeze oficial pentru prima dată în istorie
Imagini incredibile arată aeronava pierdută de americani în timpul atacurilor de la Pearl Harbor – VIDEO
Semnele de ultim moment ce anunțau atacul japonez de la Pearl Harbor
Neuralink, una dintre companiile lui Elon Musk, sub investigație
Sony vrea să construiască roboți umanoizi
Care este culoarea care vinde cele mai multe mașini?
Românii vor călători mai mult de Crăciun decât de Revelion. Unde preferă să meargă?
De ce unii oameni au mereu picioarele și mâinile reci? Când trebuie să ne facem griji?
Zeiță egipteană antică, descoperită într-o așezare străveche din Spania