Home » Stiinta » O nouă terapie de ultimă generaţie a fost aprobată pentru uz clinic şi poate duce la dispariţia unui tip de cancer

Autor: Alexandru Voiculescu 10.21.2017
FDA sau ”Food and Drug Administration” a aprobat o a doua versiune a unui tratament care modifică genetic celulele pacienţilor pentru a ataca boala. De data aceasta este vorba despre limfomul non-Hodgkin.

Tratamentul este pentru adulţii care nu au răspuns la alte tratamente sau a căror boală a recidivat de cel puţin două ori, scrie Science Alert.

„Astăzi atingem un alt nivel în dezvoltarea unei noi paradigme ştiinţifice pentru tratamentul bolilor severe”, a precizat Scott Gottlieb, oficial al FDA.

Noul tratament face parte din seria de tratamente de tip CAR T-cell. Aceasta implică o procedură în care celulele T (sau limfocitele T, care au un rol central în imunitate) sunt înlăturate din pacient, trimise într-un laborator special şi modificate genetic pentru a ataca o proteină de pe suprafaţa celulelor canceroase. Atunci când acestea se întorc în pacient, numărul lor creşte exponenţial şi duc la crearea unei „armate” care luptă împotriva cancerului.

În 2015, o pacientă pe nume Marie Miceli a fost diagnosticată cu limfom non-Hodgkin. A primit tratament cu citostatice şi transplant de măduvă. Niciuna nu a funcţionat, iar doctorii i-au spus „să vadă un avocat, să-şi facă testamentul”, spune femeia în vârstă de 64 de ani.

Apoi, ca un ultim efort, doctorii i-au oferit un loc în testele clinice de la Kite Pharma. După o lună de la injectarea celulelor T, cancerul a dispărut şi nu s-a mai întors. Acesta nu este singurul caz în care testul clinic al noului tratament denumit Yescarta a avut succes, fiind testaţi cu rezultate mulţumitoare (în general) peste 100 de bolnavi de limfom non-Hodgkin.

„Este doar primul pas”

Conform lui Frederick Locke, oncolog la Moffitt Cancer Center din Tampa şi co-autor al acestui demers, procesul, de la extragerea celulelor la reinfuzie durează 17 zile. Acesta susţine că aproximativ 13% dintre pacienţi au avut efecte secundare severe, cu simptome de febră, presiune scăzută a sângelui şi altele similare cu gripă. 28% au avut „evenimente” neurologice, precum confuzie severă, iar trei pacienţi au murit de complicaţiile cauzate de tratament. „Aceştia sunt pacienţii care ştiau că nu mai au altă alternativă”, a precizat Locke, notând că pacienţii cu recidivă sau care nu răspund la tratament au doar 50% şanse să supravieţuiască în următoarele şase luni.

Din cauza acestor efecte secundare, tratamentul va veni cu o avertizare şi va fi disponibil numai în clinicile specializate cu personal instruit în administrarea tratamentului.

Armin Ghobadi, oncolog la Siteman care a fost investigator în testele clinice de la Kite, a precizat că noul tratament „este doar primul pas” şi că cercetătorii lucrează la a-l face mai sigur şi mai eficient. A mai susţinut şi că terapia a schimbat vieţile multor pacienţil ai săi.

Câte cazuri de cancer se înregistrează în fiecare an în România şi care este riscul de a suferi de această afecţiune?

Simptomele unuia dintre cele mai agresive tipuri de cancer