Home » Știință » Un nou record a fost doborât de savanţii de la NASA care au descoperit un sistem solar cu opt planete, acelaşi număr de planete ca Sistemul nostru Solar

Publicat: 15.12.2017
Sistemul nostru Solar nu este singurul care are atât de multe planete, conform noii realizări a astronomilor de la NASA, care au descoperit încă o planetă care orbitează steaua Kepler-90. Sistemul a ajuns astfel la opt planete, la fel ca cel în care se află Pământul. Această descoperire s-a putut realiza cu un program dezvoltat de Google AI, care a mai scos la iveală încă o planetă în sistemul Kepler-90.

Prima descoperire menţionată este o premieră în astronomie pentru că sistemul a ajuns la opt planete, cu una în plus faţă de recordul precedent, care era ţinut de Kepler-90 împreună cu sistemul TRAPPIST-1, scrie Space.

Echipa a folosit tehnici de inteligenţă artificială ale companiei Google pentru a analiza volumul considerabil de date, ceea ce a dus la descoperirea lui Kepler-90i, noua exoplanetă.

„Aşa cum ne aşteptam, există lucruri uimitoare în datele Kepler, aşteptând instrumentul sau tehnologia pentru a le descoperi”, a precizat Paul Hertz, directorul Diviziei de Astrofizică a NASA din Washington. „Această descoperire arată că datele noastre vor fi o comoară disponibilă pentru cercetători în anii care vor urma”.

Telescopul spaţial Kepler a fost lansat în martie 2009. În timpul celor patru ani ai primei misiuni, nava a scanat 150.000 de stele, căutând scăderile mici în lumină cauzate de planete care trec prin faţa lor. În 2014, Kepler a trecut la a doua misiune numită K2, în care vânează în continuare planete, dar şi face o varietate de observaţii.

Până astăzi, Kepler a descoperit mai mult de 2.500 de planete, adică aproximativ două treimi din totalul de planete descoperite din afara Sistemului Solar. De asemenea, există circa 2.000 de „candidaţi” care aşteaptă confirmarea în urma analizelor sau a altor observaţii. Majoritatea acestor descoperiri vine de la prima misiune, K2 a descoperit doar 183 de exoplanete.

Cercetătorii Christopher Shallue şi Andrew Vanderburg, inginer la Google AI şi respectiv astronom la Universitatea Texas din Austin, au folosit un program computerizat pentru a recunoaşte semnalele foarte slabe ale exoplanetelor în data telescopului Kepler. „Inteligenţa artificială este extrem de utilă unde există atât de multe date încât oamenii nu pot procesa”, a precizat Shallue.

Prea apropiată de steaua sa pentru a susţine viaţa

Cercetătorii au folosit programul pe 670 sisteme solare despre care se ştiau că au mai multe planete, plecând de la ideea că acestea pot avea şi altele, încă nedescoperite.

Astfel, au găsit planeta Kepler-90i, aflată la 2.545 ani lumină de Terra. Aceasta este probabil solidă şi, la fel ca Pământul, este a treia planetă de la steaua sa, care are o temperatură mai mare ca soarele nostru. Totuşi, similarităţile cu planeta noastră se opresc aici. Kepler-90i completează o orbită în doar 14,4 zile, fiind aşadar prea fierbinte să adăpostească forme de viaţă. Temperaturile la suprafaţă pot atinge şi 430 de grade Celsius.

Sistemul Kepler-90

Deşi planetele apropiate de stea sunt solide, iar cele din exterior sunt gazoase, sistemul este mult mai compact decât sistemul nostru. Toate cele opt planete ale Kepler-90 sunt mai apropiate de steaua sa decât este Terra de Soare.

„Este posibil ca planetele să se fi deplasat spre intrerior, dar configuraţia actuală pare să fie stabilă. Se poate ca acest sistem să aibă chiar mai mult de opt planete”, adaugă Vanderburg.

„Aceste rezultate demonstrează importanţa misiunii Kepler”

O altă descoperire este Kepler-80g, a şasea planetă de la steaua sa care se găseşte la o distanţă de 1.160 ani lumină. Sistemul acesta este şi el compact, fiind nevoie de două săptămâni terestre pentru ca Kepler-80g să completeze o orbită.

„Aceste rezultate demontrează importanţa misiunii Kepler. Noile metode de a analiza datele, precum această primă fază a cercetării care aplică algoritmi de inteligenţă artificială, promit să realizeze progrese semnificative în înţelegerea sistemelor planetare”, a precizat Jessie Dotson de la Ames Research Center a NASA, din Moffett Field, California.

Noul studiu a fost acceptat pentru publicare în Astronomical Journal.

Planeta morţii: astronomii au găsit o exoplanetă care este alcătuită aproape în totalitate din monoxid de carbon

Cercetătorii au descoperit o planetă apropiată care poate susţine viaţa

Astronomii au descoperit un tip rar de exoplanetă care lasă în urmă o dâră de lumină

Cum ar fi viaţa pe o exoplanetă similară Terrei? Detaliile inedite aflate de astronomi

Utilizatorii de WhatsApp pe Android primesc funcții noi
Care sunt legumele cele mai bune pentru prevenirea cancerului?
Celine Dion spune că a știut înainte de diagnostic că ceva nu era în regulă cu ea
Acum 536 de ani începea construirea „Capelei Sixtine a Estului”. Străinii au rămas uimiţi de frumuseţea acestei mănăstiri româneşti
Unii angajați au început să-și ia concediu fără să le mai spună șefilor
În câți ani crede Elon Musk că Inteligența Artificială va depăși oamenii?
Zeci de oameni au murit până acum în Mexic din cauza căldurii extreme
Schimbările climatice îngrijorează producătorii de bere și de înghețată
Croatul Ante Pavelic, întemeietorul și ideologul Ustaše. Politician, avocat, nazist, criminal de război, consilier al lui Juan Peron
Cum s-au răspândit gândacii „de bucătărie” în toată lumea?
O arahnidă care trăia în urmă cu 300 de milioane ani avea picioare cu spini
Curiosul caz al lui Ben Affleck. Un grădinar și două flori: Ben și duo Jen
Jennifer Lopez, una dintre cele mai bine plătite cântărețe. „Oglindești ceea ce lumea îți oglindește ție”
Boala misterioasă care face ochii să strălucească precum o galaxie
Care este diferența dintre Neanderthalieni și Homo sapiens?
Astronomii au găsit o planetă de mărimea Pământului care ar putea susține viața