Home » Stiinta » Un nou record a fost doborât de savanţii de la NASA care au descoperit un sistem solar cu opt planete, acelaşi număr de planete ca Sistemul nostru Solar

Alexandru Voiculescu 12.15.2017
Sistemul nostru Solar nu este singurul care are atât de multe planete, conform noii realizări a astronomilor de la NASA, care au descoperit încă o planetă care orbitează steaua Kepler-90. Sistemul a ajuns astfel la opt planete, la fel ca cel în care se află Pământul. Această descoperire s-a putut realiza cu un program dezvoltat de Google AI, care a mai scos la iveală încă o planetă în sistemul Kepler-90.

Prima descoperire menţionată este o premieră în astronomie pentru că sistemul a ajuns la opt planete, cu una în plus faţă de recordul precedent, care era ţinut de Kepler-90 împreună cu sistemul TRAPPIST-1, scrie Space.

Echipa a folosit tehnici de inteligenţă artificială ale companiei Google pentru a analiza volumul considerabil de date, ceea ce a dus la descoperirea lui Kepler-90i, noua exoplanetă.

„Aşa cum ne aşteptam, există lucruri uimitoare în datele Kepler, aşteptând instrumentul sau tehnologia pentru a le descoperi”, a precizat Paul Hertz, directorul Diviziei de Astrofizică a NASA din Washington. „Această descoperire arată că datele noastre vor fi o comoară disponibilă pentru cercetători în anii care vor urma”.

Telescopul spaţial Kepler a fost lansat în martie 2009. În timpul celor patru ani ai primei misiuni, nava a scanat 150.000 de stele, căutând scăderile mici în lumină cauzate de planete care trec prin faţa lor. În 2014, Kepler a trecut la a doua misiune numită K2, în care vânează în continuare planete, dar şi face o varietate de observaţii.

Până astăzi, Kepler a descoperit mai mult de 2.500 de planete, adică aproximativ două treimi din totalul de planete descoperite din afara Sistemului Solar. De asemenea, există circa 2.000 de „candidaţi” care aşteaptă confirmarea în urma analizelor sau a altor observaţii. Majoritatea acestor descoperiri vine de la prima misiune, K2 a descoperit doar 183 de exoplanete.

Cercetătorii Christopher Shallue şi Andrew Vanderburg, inginer la Google AI şi respectiv astronom la Universitatea Texas din Austin, au folosit un program computerizat pentru a recunoaşte semnalele foarte slabe ale exoplanetelor în data telescopului Kepler. „Inteligenţa artificială este extrem de utilă unde există atât de multe date încât oamenii nu pot procesa”, a precizat Shallue.

Prea apropiată de steaua sa pentru a susţine viaţa

Cercetătorii au folosit programul pe 670 sisteme solare despre care se ştiau că au mai multe planete, plecând de la ideea că acestea pot avea şi altele, încă nedescoperite.

Astfel, au găsit planeta Kepler-90i, aflată la 2.545 ani lumină de Terra. Aceasta este probabil solidă şi, la fel ca Pământul, este a treia planetă de la steaua sa, care are o temperatură mai mare ca soarele nostru. Totuşi, similarităţile cu planeta noastră se opresc aici. Kepler-90i completează o orbită în doar 14,4 zile, fiind aşadar prea fierbinte să adăpostească forme de viaţă. Temperaturile la suprafaţă pot atinge şi 430 de grade Celsius.

Sistemul Kepler-90

Deşi planetele apropiate de stea sunt solide, iar cele din exterior sunt gazoase, sistemul este mult mai compact decât sistemul nostru. Toate cele opt planete ale Kepler-90 sunt mai apropiate de steaua sa decât este Terra de Soare.

„Este posibil ca planetele să se fi deplasat spre intrerior, dar configuraţia actuală pare să fie stabilă. Se poate ca acest sistem să aibă chiar mai mult de opt planete”, adaugă Vanderburg.

„Aceste rezultate demonstrează importanţa misiunii Kepler”

O altă descoperire este Kepler-80g, a şasea planetă de la steaua sa care se găseşte la o distanţă de 1.160 ani lumină. Sistemul acesta este şi el compact, fiind nevoie de două săptămâni terestre pentru ca Kepler-80g să completeze o orbită.

„Aceste rezultate demontrează importanţa misiunii Kepler. Noile metode de a analiza datele, precum această primă fază a cercetării care aplică algoritmi de inteligenţă artificială, promit să realizeze progrese semnificative în înţelegerea sistemelor planetare”, a precizat Jessie Dotson de la Ames Research Center a NASA, din Moffett Field, California.

Noul studiu a fost acceptat pentru publicare în Astronomical Journal.

Planeta morţii: astronomii au găsit o exoplanetă care este alcătuită aproape în totalitate din monoxid de carbon