Home » Știință » Radiaţiile gamma din centrul galaxiei noastre provin de la stele şi nu de la materia întunecată, aşa cum se credea până acum

Publicat: 17.03.2018
Centrul Căii Lactee abundă de radiaţii gamma, pe care astronomii le-au explicat utilizând mai multe modele. Acestea au avut rolul de a carta distribuţia surselor, ceea ce a dus la excluderea materiei întunecate ca fiind una dintre ele. Acum, pulsarii par să fie candidaţii cei mai probabili, deşi este nevoie de mai multe studii pentru confirmare.

Viteza cu care galaxiile se rotesc scoate la iveală că masa lor totală depăşeşte cea a stelelor şi a gazului care intră în alcătuirea lor, indicând existenţa unui component necunoscut, denumit materie întunecată. La câteva decenii după această descoperire, ştim încă foarte puţine despre compoziţia materiei întunecate, scrie IFL Science.

În consecinţă, atunci când Fermi Large Area Telescope a descoperit mai multe radiaţii gamma provenind din centrul galaxiei decât ar fi putut exista în mod normal cu sursele cunoscute, astronomii au considerat că materia întunecată este sursa (sau una dintre sursele) radiaţiilor gamma.

Totuşi, centrul galactic adăposteşte şi o mare concentraţie de stele, inclusiv pulsarii. Roland Crocker de la Australian National University face parte dintr-o echipă care cartează radiaţiile gamma cu un detaliu fără precedent. În lucrarea publicată în Nature Astronomy, echipa de cercetători a arătat că radiaţiile urmează distribuţia stelelor şi nu a materiei întunecate.

Crocker a precizat că următorul pas este să explice modul în care pulsarii pot produce radiaţia, sugerând că echipa sa este pe drumul cel bun. Detaliile cu privire la comportamentul acestor corpuri încep să fie scoase la iveală pe măsură ce tehnologia progresează.

Cât despre materia întunecată, „suntem siguri că aceasta poate contribui la explicarea universului”, dar lipsa radiaţiei indică faptul că particulele care o formează interacţionează mai frecvent decât s-a crezut înainte.

Prima imagine cu materia întunecată din Univers? Fizicienii nu au o explicaţie pentru ce au văzut în centrul galaxiei noastre

O cercetare ştiinţifică ce infirmă teoria relativităţii a lui Einstein stârneşte controverse printre specialişti

Dublă descoperire de proporţii: semnalul apariţiei primelor stele din univers şi secretul detectării materiei întunecate

Cercetătorii au convertit grăsimea de pui în dispozitive de stocare a energiei
S-a confirmat: exercițiile fizice încetinesc percepția asupra timpului!