Home » Stiinta » Savanţii au găsit dovezi genetice care ilustrează evoluţia în timp real a oamenilor

Alexandru Voiculescu 04.26.2018
Geneticienii de la Universitatea Queensland din Australia au găsit o metodă statistică prin care să detecteze ce schimbări există, adică să găsească mutaţiile din ADN.

Cercetătorii au studiat datele genomice a 126.545 de indivizi culese de la UK Biobank, o bază de date anonimă din Marea Britanie, scrie Science Alert.

Au examinat 28 de trăsături complexe, precum densitatea minerală din calcaneu (osul călcâiului), chelirea la bărbaţi, indicele de masă corporală, vârsta la prima menstruaţie şi la menopauză, vârsta la care o femeie naşte etc.

Prin studierea genelor asociate cu aceste trăsături în indivizi la diferite vârste, este posibilă observarea diferenţelor între generaţii.

„În selecţia naturală, caracteristicile care îmbunătăţesc supravieţuirea au cele mai mari şanse de a fi transmise la generaţiile viitoare”, a precizat Jian Yang, unul dintre membrii echipei de cercetare. „Are loc şi fenomenul opus, unde mutaţiile în ADN cu efect detrimental asupra evoluţiei au şanse mai puţine de a fi transmise, printr-un proces numit selecţie negativă”.

Savanţii susţin că au găsit dovezi ale selecţiei negative – înlăturarea variaţiilor genetice – în mai multe situaţii. Cele mai clare dovezi au fost în acele trăsături asociate cu funcţia cardiovasculară şi cu funcţia reproductivă. De asemenea, schimbări majore au existat şi la vârsta femeilor la menopauză (asociate cu fertilitatea).

Miza studiului nu a fost însă să observe îmbunătăţiri sau un tipar al evoluţiei, întrucât ar fi nevoie de un timp mai îndelungat – cel puţin câteva sute de ani – ci să demonstreze conceptul conform căruia oamenii trec printr-un proces constant şi omniprezent la nivel genetic de schimbare şi de selecţie naturală, fie că este vorba despre eliminarea unor gene sau de transmiterea ADN-ului benefic.

Există gene de supraom? Experţii dezvăluie trei mutaţii genetice care îţi pot oferi abilităţi extraordinare