Home » Știință » Pentru prima dată, un fenomen important în fizică, pe care Einstein nu a putut să-l elucideze, a putut fi măsurat şi observat experimental

Publicat: 02.05.2018
Fizicienii de la Universitatea din Basel au observat în premieră paradoxul Einstein-Podolsky-Rosen într-un sistem de mai multe sute de atomi care interacţionau. Fenomenul datează din 1935, având la bază un experiment teoretic şi ar permite ca măsurarea rezultatelor să fie prezise precis în mecanica cuantică.

Cât de precis putem prezice rezultatele măsurătorilor într-un sistem fizic? În lumea particulelor mici, care este guvernată de legile fizicii cuantice, există o limită fundamentală a preciziei acestor predicţii, scrie Science Daily.

Limita este exprimată de principiul incertitudinii a lui Heisenberg, care enunţă că este imposibilă prezicerea în mod simultan a măsurătorilor poziţiei unei particule şi a unui impuls sau a două componente de spin, cu o precizie arbitrară. Altfel spus, acesta nu este un sistem determinist, ci unul probabilistic.

Totuşi, în 1935, Albert Einstein, Boris Podolsky şi Nathan Rosen au publicat o lucrare în care au arătat că predicţiile precise sunt posibile din punct de vedere teoretic, în anumite circumstanţe. Au plecat de la două sisteme, A şi B, aflate în stare de inseparabilitate cuantică, în care proprietăţile lor sunt strâns corelate.

În acest caz, rezultatele măsurătorilor din sistemul A pot fi folosite pentru a prezice rezultatele măsurătorilor din sistemul B cu o precizie arbitrară. Acest lucru este posibil şi atunci când sistemele A şi B sunt separate în spaţiu. Paradoxul apare atunci când un observator poate folosi măsurători ale sistemului A pentru a ajunge la rezultate mai precise ale sistemului B decât un observator care ar fi avut acces direct la sistemul B (dar nu A).

În cadrul experimentului, cercetătorii elveţieni au folosit lasere pentru a răci atomii foarte aproape de zero absolut. La această temperatură, atomii se comportă conform legilor mecanicii cuantice şi formează ceea ce este cunoscut drept condensatul Bose-Einstein – o stare a materiei în care spinii electronici ai atomilor devin inseparabili.

Apoi, cercetătorii au efectuat măsurători ale spinului în zone separate spaţial, putând, pentru prima dată în fizică, să localizeze atomii în poziţii definite precis. Mai mult, cu ajutorul acestui experiment, cercetătorii au putut folosi măsurători într-o anumită regiune pentru a prezice rezultatele în alta.

Cercetătorii în fizică cuantică au ajuns la o concluzie uimitoare: conştiinţa umană există dinaintea naşterii

Viitorul este aici! Fizica cuantică va revolutiona sistemele de comunicaţii

Descoperire uimitoare a acceleratorului de particule de la CERN: un sistem nemaivăzut de cinci particule

Cercetătorii au descoperit o proprietate a apei pe care nu o pot explica

Frații Wright, primii oameni care au zburat cu avionul. Au inventat, construit și pilotat cu success primul avion din lume
Hainele de munte încă mai conțin chimicale eterne în ciuda riscurilor deja știute
Arestat, un politician român și-a descris astfel profesia: „fost și viitor ministru”
Premieră istorică: China a adus pe Pământ primele mostre de pe fața nevăzută a Lunii
David Bale, tatăl actorului Christian Bale și unul dintre cei mai mari activiști pentru protejarea mediului și drepturile animalelor
O firmă suedeză vrea să transforme palele de la turbinele eoliene în baterii gigantice
Cromozomul Y evoluează mai repede decât cromozomul X, arată un studiu pe primate
Test de cultură generală. Cum apar deșerturile?
De ce se spune că în Nigeria anvelopele nu mor niciodată
Un bărbat care s-a rătăcit într-o pădure din statul american din California a slăbit 13 kg în 10 zile
Peste 230.000 de oameni, așteptați la Electric Castle. Ce buget are festivalul în acest an?
Apple, luat în vizor de Comisia Europeană. Ce riscă producătorul iPhone?
Un copil de 4 ani a dispărut dintr-un camping și a fost găsit după 22 de ore singur în sălbăticie