Home » Stiinta » Astronomii au descoperit cum câmpul magnetic al Pământului supravieţuieşte furtunilor solare intense

Autor: Alexandru Voiculescu 05.15.2018
MMS (Magnetospheric Multiscale), misiunea spaţială a NASA, a ajutat la rezolvarea uneia dintre cele mai mari probleme din astrofizică: atunci când o furtună solară loveşte planeta noastră, unde se duce ploaia intensă de energie?

Descoperirea explică comportamentul unei zone haotice de la marginea învelişului magnetic protector al Terrei şi aduce noi înţelegeri cu privire la punctele fierbinţi de pe Soare, scrie Science Alert.

Astronomii au găsit că există schimbări la scară sub-atomică în electronii de deasupra planetei noastre care împrăştie eficient energia de la Soare.

„Ştim că energia magnetică în sistemele turbulente devine din ce în ce mai mică. La un anumit punct, această energie este disipată complet”, a precizat fizicianul James Drake, de la Universitatea Maryland, autor al studiului. „Marea întrebare este modul în care se întâmplă şi ce rol are reconectarea magnetică la scări atât de mici”.

Reconectarea magnetică este ruperea şi alăturarea dramatică a liniilor în opoziţie din câmpul magnetic, care eliberează ploi de particule încărcate, fiind canalizate prin „ţevile” invizibile.

În partea „sălbatică” a magnetosferei, procesul este însă haotic, iar câmpurile magnetice sunt „spălate” cu electroni, fiind imposibil de măsurat direct. Aici intervine MMS.

Cei patru sateliţi ai misiunii orbitează într-o formaţie piramidală, elaborând hărţi ale zonelor în funcţie de densitatea de electroni, oferind o descriere detaliată a comportamentului acestora. „MMS a descoperit o reconectare magnetică electronică, un nou proces diferit faţă de reconectarea magnetică standard care are loc în zonele mai calme din jurul Terrei”, a precizat Tai Phan, conducătorul principal al acestui studiu de la Universitatea California, Berkeley.

Având dovezi concrete ale reconectării magnetice, la această scară nu ajută doar la înţelegerea spaţiului înconjurător şi protejarea mai bună a tehnologiei, ci şi poate fi aplicată unei game largi de fenomene astronomice.

„Turbulenţele au loc oriunde în spaţiu: pe Soare, în vântul solar, în mediul interstelar, în discurile de acreţie din jurul stelelor, în jeturile nucleilor galactici activi, în şocurile remanente ale supernovelor ş.a.”, a adăugat fizicianul Michael Shay de la Universitatea Delaware.

Astronomii au descoperit cel mai mare câmp magnetic din Univers