Home » Stiinta » Noi descoperiri cu privire la câmpul magnetic relevă trecutul dramatic al Pământului

Alexandru Voiculescu 03.28.2017
Sateliţii au cartat partea superioară a câmpului magnetic al Terrei, colectând date timp de trei ani şi găsind caracteristici uimitoare ale crustei Pământului.

Rezultatul acestui studiu este cea mai detaliată hartă a câmpului magnetic şi, de asemenea, oferă posibilitatea studierii unora dintre cele mai bizare trăsături ale câmpului magnetic, informează Science Daily.

Acest „câmp magnetic litosferic” a fost dificil de detectat până acum, dar sateliţii Swarm au făcut posibil acest lucru. În această notă, Nils Olsen, unul dintre cercetătorii care au participat la acest studiu de la Universitatea Tehnică din Danemarca, precizează că „a fost posibil să extragem semnale magnetice minuscule de la magnetizarea crustei cu o acurateţe neegalată”. Această hartă ajută la definirea câmpului magnetic până la o adâncime de 250 km în litosferă.

Swarm este formată din trei sateliţi identici lansaţi de ESA cu scopul de a monitoriza câmpul magnetic al Pământului.

Această hartă rezultată a arătat câteva lucruri uimitoare, unul dintre acestea este anomalia din Republica Centraficană, mai precis din jurul oraşului Bangui, unde câmpul magnetic este mai puternic. Cauza acestei anomalii este încă necunoscută, dar savanţii indică posibilitatea unui impact cu un meteorit acum 540 de milioane de ani.

De asemenea, noua hartă poate oferi indicii esenţiale cu privire la inversarea polilor Terrei, acesta fiind unul dintre lucrurile cel mai des discutate în comunitatea ştiinţifică. Se speculează că o asemenea schimbare de poli poate însemna un risc major pentru omenire, în speţă pentru tot ce ţine de tehnologia modernă.

Cu ajutorul acestei cartări s-a putut observa mai clar istoria schimbării polilor, având în vedere observarea direcţiilor de orientare ale formaţiunilor cu conţinut metalic rezultat în urma activităţii vulcanice. Dhananjay Ravat, de la Universitatea din Kentucky, Statele Unite, precizează că „aceste fâşii magnetice sunt dovezi ale inversării polilor şi analizarea urmelor magnetice de pe fundul oceanic şi ne dă posibilitatea reconstruirii schimbărilor câmpului magnetic din istoria Terrei”.

Este inutil de menţionat importanţa crucială a câmpului magnetic al Pământului, având în vedere rolul crucial pe care îl joacă în multe procese esenţiale pentru formarea şi susţinerea vieţii, de la mişcările plăcilor tectonice la protecţia împotriva radiaţiilor solare. Astfel, o mai bună înţelegere a acestuia va ajuta în multe domenii ştiinţifice (încă) prea puţin explorate.

Astronomii au descoperit cel mai mare câmp magnetic din Univers

Liniile de forţă ale câmpului magnetic solar, surprinse pentru prima dată de NASA într-un videoclip. În mod normal, acestea nu pot fi observate cu ochiul liber – VIDEO

„Personalitatea magnetică” a Pământului este mult mai veche decât se credea

Vom rămâne fără câmp magnetic?

România, inclusă pe lista „nu călătoriţi” întocmită de Departamentul de Stat al SUA