Home » Stiinta » Veste bună pentru milioane de oameni: savanţii au identificat sursa fizică a anxietăţii din creier

Autor: Alexandru Voiculescu 05.20.2018
Un studiu recent al unei echipe de cercetători americani a arătat că există „celule ale anxietăţii” localizate în hipocamp, care nu doar controlează comportamentul anxios ci şi, la rândul lor, pot fi controlate prin impulsurile luminoase.

Descoperirile au fost până acum demonstrate în laborator pe şoareci şi dacă se confirmă relevanţa pentru oameni, pot reprezenta o rază de speranţă pentru milioanele de oameni care suferă de anxietate, prin crearea de noi medicamente şi tratamente, scrie Science Alert.

„Am dorit să vedem unde este procesată informaţia emoţională care creează sentimentul de anxietate”, a precizat Mazen Kheirbek, de la Universitatea din California, unul dintre cercetătorii din cadrul studiului.

Celulele cerebrale au fost observate într-o regiune a hipocampului numită vCA1 şi s-a observat că activitatea lor este direct proporţională cu nivelul de anxietate al şoarecilor. De asemenea, originea acestora a fost descoperită în hipotalamus, o regiune din creier care, printre altele, reglează hormonii care controlează emoţiile. Aceleaşi mecanisme au loc şi la oameni, ceea ce reprezintă un indiciu că studiul are relevanţă pentru elaborarea unor noi tratamente. „Acum că am găsit aceste celule şi în hipocamp, studiul deschide noi posibilităţi de elaborare a unor noi tratamente”, afirmă Jessica Jimenez de la Universitatea Columbia şi o membră a echipei de cercetare.

Mai mult decât atât, cercetătorii au găsit o metodă prin care să controleze celulele anxietăţii – cel puţin la şoareci – până în punctul în care schimbă comportamentul animalelor. Utilizând o tehnică numită optogeneză, pentru a „aprinde” celulele din regiunea vCA1, cercetătorii au putut să le „oprească”. „Ce am găsit este că animalele au devenit mai puţin anxioase. De fapt, au avut tendinţa de a explora labirintul mai mult”, a precizat Kheirbek.

Procesul a mers şi invers, prin excitarea acestor celule. O creştere a activităţii celulare a dus la un comportament extrem de anxios, în care şoarecii se simţeau ameninţaţi chiar dacă erau într-un loc sigur.

Persoanele cu anxietate sunt fericitele posesoare a cinci superputeri. Puţini au cunoştinţă despre ele