Home » Știință » CAL, noua tehnologie cu lasere ce îi va ajuta pe cercetători să creeze temperaturi apropiate de zero absolut în spaţiu

Publicat: 26.05.2018
Cu ajutorul unei noi tehnologii trimisă către Staţia Spaţială Internaţională, cercetătorii vor putea crea o temperatură ce este de 10 miliarde de ori mai scăzută decât vidul spaţial. Experimentul are ca scop analizarea comportamentului cuantic al atomilor.

Cold Atom Laboratory (CAL)  este un dispozitiv de mărimea unei lăzi frigorifice creată de Jet Propulsion Laboratory (JPL), NASA, ce va răci vaporii de atomi prin intermediul laserelor şi magneţilor aflaţi la bordul staţiei. Conform Space, temperatura pe care o vor obţine va fi apropiată de zero absolut.

Specialiştii vor putea realiza experimente la distanţă pe CAL, fără a fi nevoie de asistenţa astronauţilor timp de aproximativ 6,5 ore pe zi. Aceşti vapori de atomi sunt răciţi aproape de zero absolut. Cunoscut cu denumirea de condensatul Bose-Einstein (BECs) vaporul conţine atomi care au temperaturi atât de scăzute încât se mişcă extrem de încet. Pe Pământ, atomii nu pot rezista la temperaturi extrem de scăzute pentru o perioadă suficient de lungă pentru ca specialiştii să-i poată analiza.

Însă la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale, într-un mediu cu microgravitaţie, aceste fenomene funcţionează diferit. În spaţiu, atomii sunt reduşi la o mişcare extrem de lentă prin intermediul laserelor şi a magneţilor. Cu ajutorul CAL, specialiştii vor putea analiza activitatea cuantică a atomilor. După ce atomii ajung la o temperatură suficient de scăzută, CAL îi va încărca automat într-o încăpere magnetică în care cercetătorii îi pot studia. Conform NASA, cu ajutorul CAL specialiştii vor putea observa comportamentul atomilor timp de 10 secunde.