Home » Stiinta » După un secol de cercetări, un studiu marchează o nouă eră în diagnosticarea şi tratarea leucemiei la copii. Cauza apariţiei maladiei este pentru unii surprinzătoare

Alexandru Voiculescu 05.23.2018
Cercetătorii britanici de la Institute of Cancer Research au descoperit pentru prima dată cauza posibilă a majorităţii cazurilor de apariţie a leucemiei acute limfoblastice la copii, după un secol de controverse cu privire la origini.

Studiul echipei conduse de Mel Greaves este cel mai comprehensiv în ceea ce priveşte dovezile adunate cu privire la leucemia acută limfoblastică – cel mai comun tip de cancer care apare la copii, scrie Science Daily.

Studiul a arătat că boala este cauzată de un proces în două etape de mutaţie genetică şi de expunerea la infecţii. Descoperirea sugerează că leucemia poate fi prevenită cu tratamente care stimulează sistemul imunitar încă de la începutul vieţii.

Primul pas implică o mutaţie genetică ce are loc înainte de naştere, creând predispoziţia copiilor la apariţia bolii. Totuşi, doar 1% dintre copiii născuţi cu această mutaţie dezvoltă boala.

A doua etapă este crucială. Leucemia este declanşată mai târziu, în copilărie, prin expunerea la una sau mai multe infecţii comune, dar în principal la copii care au o copilărie „curată” în primul an al vieţii, fără interacţiuni cu alţi nou-născuţi sau cu copii mai în vârstă.

Leucemia limfoblastică acută este mai răspândită în societăţile mai avansate şi creşte în incidenţă cu 1% pe an. Altfel spus, lipsa de expunere a copiilor la microbi rezultă într-un sistem imunitar slăbit.

În studiul publicat recent în Nature Reviews Cancer, Greaves a compilat peste 30 de ani de studii – proprii sau ale colegilor din domeniu din întreaga lume – în genetică, biologie celulară, imunologie, epidemiologie şi experimente pe animale.

Studiul a exclus cauze de mediu posibile, precum radiaţia, cablurile de electricitate, unde electromagnetice sau chimicale realizate de om.

În schimb, a adus dovezi conform cărora a doua mutaţie poate fi declanşată de o infecţie – probabil cauzată de virusuri sau bacterii comune.

Studiile asupra populaţiilor au arătat că expunerea timpurie la infecţii în primii ani ai vieţii, precum alăptarea sau grădiniţele, pot proteja împotriva leucemiei prin întărirea sistemului imunitar. Acest lucru sugerează că maladia poate fi prevenită.

„Întotdeauna am avut impresia că ceva lipseşte”

Următorul pas al studiului îl reprezintă experimentele pe şoareci, cercetătorii investigând dacă microorganismele inofensive pot preveni leucemia la rozătoare – cu posibilitatea de prevenire la copii prin măsuri de a-i expune la microbi comuni şi inofensivi.

Greaves precizează că studiul său se referă exclusiv la leucemia acută limfoblastică, alte tipuri de leucemie au mecanisme cauzale diferite.

„Am petrecut mai mult de 40 de ani cercetând leucemia la copii şi în acest timp s-au făcut progrese însemnate în înţelegerea biologiei sale şi a metodelor de tratare, astfel încât astăzi aproximativ 90% dintre cazuri sunt vindecate. Dar întotdeauna am avut impresia că ceva lipseşte, un gol în cunoaştere – de ce şi cum copiii sănătoşi dezvoltă leucemie şi cum acest cancer poate fi prevenit”, a afirmat Greaves.

93 la sută dintre pacienţii cu leucemie au intrat în remisie după imunoterapie. ”Acesta este doar începutul. Pare fantastic”