Home » Știință » Astronomii au observat proprietăţi ale unei stele neutronice care până acum au fost trecute cu vederea

Publicat: 20.09.2018
O emisie neobişnuită de la o stea neutronică apropiată, detectată de telescopul spaţial Hubble al NASA, ar putea indica noi trăsături care până acum nu au fost observate. O posibilitate este aceea că există un disc de praf cosmic ce înconjoară steaua neutronică, alta este aceea că există un curent energetic ce vine de la obiect şi se loveşte de gaz în spaţiul interstelar pe care steaua neutronică îl aruncă.

Deşi stelele neutronice sunt în general studiate în emisii radio şi de energie ridicată, precum razele X, studiul demonstrează că informaţii noi şi interesante cu privire la stele neutronice pot fi obţinute prin studierea lor în lumină în infraroşu, scrie Science Daily.

Studiul a fost realizat de o echipă internaţională de cercetători din Statele Unite şi Turcia şi ar putea ajuta astronomii să înţeleagă mai bine evoluţia stelelor neutronice – rămăşiţe extrem de dense rezultate în urma exploziei unei supernove. Stelele neutronice sunt numite şi pulsari pentru că se învârt foarte rapid.

O lucrare care descrie studiul şi cele două explicaţii posibile pentru descoperire a apărut în Astrophysical Journal.

„Această stea neutronică face parte dintr-un grup de şapte pulsari apropiaţi – numiţi ‘Cei Şapte Magnifici’ – care sunt mai fierbinţi decât se putea având în vedere vârsta lor şi energia disponibilă”, a precizat Bettina Posselt, profesoară de astronomie şi astrofizică la Pennsylvania State University şi autoarea principală a studiului. „Am observat o arie extinsă de emisii în infraroşu în jurul acestei stele neutronice numită RX J0806.4-4123 – care se extinde la circa 200 de unităţi astronomice (o unitate astronomică e distanţa de la Pământ la Soare) de stea”, a adăugat aceasta.

Există două explicaţii pentru semnalul în infraroşu extins detectat de Hubble. Prima este că este un disc de material – probabil praf – înconjurând pulsarul.

„Un astfel de disc ar fi compus din materie de la o stea masivă. Interacţiune cu steaua neutronică ar fi încălzit obiectul şi i-ar fi încetinit rotaţia. Dacă se confirmă că este un disc ce provine de la supernovă, rezultatul ar putea schimba înţelegerea noastră generală cu privire la evoluţia stelelor neutronice”, a adăugat Posselt.

O a doua explicaţie posibilă este existenţa unei „nebuloase a curenţilor de la pulsar”. „Un curent de pulsar ar putea fi produs atunci când particulele sunt accelerate în câmpul electric care este produs de o rotaţie rapidă a unei stele neutronice cu un câmp magnetic puternic. Pe măsură ce steaua neutonică se deplasează prin mediul interstelar la viteze mai mari decât viteza sunetului, un şoc se poate forma unde mediul interstelar interacţionează cu vântul pulsarului. Particulele ar emite apoi radiaţie, cauzând semnalul infraroşu extins observat”, a adăugat cercetătoarea.

Cercetătorii au descoperit un lucru surprinzător cu privire la stelele neutronice

Stelele neutronice – fabrici de „paste făinoase” nucleare

Observaţiile astronomilor confirmă existenţa jetului de material de la două stele neutronice aflate în proces de contopire

Descoperire istorică anunţată de LIGO. Fenomenul a fost resimţit pe Pământ: ”O Doamne, asta este. Misterul vechi de 50 de ani este ‘Sfântul Graal’. L-am rezolvat”

Witold Pilecki, spionul polonez de la Auschwitz
(P) 10 Lucruri de care să ții cont când alegi orașul în care să locuiești
O furtună văzută din spațiu arată ca „o meduză uriașă”. Cum este explicat fenomenul rar?
Un cod misterios din templele asiriene antice, în sfârșit elucidat
O nouă metodă de reciclare ar putea rezolva una dintre cele mai mari provocări ale lumii
Legătura ciudată dintre coșmaruri și bolile autoimune
(P) Ulei pentru cutie de viteze manuală: caracteristici de care să ții cont pentru ca mașina să funcționeze perfect
Test de cultură generală. Ce au oamenii și nu are niciun alt animal de pe Pământ?
Dr. Mihai Niculescu, Părintele Nutriției spune adevărul despre DIETE și SLĂBIT, în EXCLUSIVITATE, la „Altceva cu Adrian Artene”
Record mondial! Un nepalez a escaladat vârful Everest pentru a 30-a oară
Maimuțele urlătoare din Mexic cad moarte din copaci din cauza căldurii extreme
Se împlinesc 481 de ani de la moartea omului care ne-a învăţat că Pământul se învârte în jurul Soarelui
Unde vrea Marea Britanie să construiască următoarea mare centrală nucleară?
O nouă metodă de vindecare a leucemiei! Ce au descoperit cercetătorii elvețieni?
A fost deschisă o nouă anchetă în cazul morții actorului Matthew Perry