Home » Știință » Pământul se ”clatină”, iar activitatea umană este unul dintre principalii factori ce au dus la apariţia fenomenului

Publicat: 30.09.2018
Pământul se clatină atunci când se învârte în jurul axei, iar de vină sunt oamenii, sugerează un studiu realizat de NASA.

Având la bază măsurătorile realizate în secolul XX, cercetătorii au descoperit că mişcarea planetei în jurul axei sale s-a modificat cu 10 centimetri pe an. Conform Tech Times, în ultimul secol, axa planetei s-a deplasat cu 10 metri.

Mare parte din clătinatul planetei se produce din cauza distribuirii inegale a greutăţii pe suprafaţa Pământului, ce nu este o sferă perfectă . Procesul ce are loc în timpul mişcării în jurul axei poartă denumirea de „mişcare polară”. Însă cercetătorii NASA iau în considerare trei factori responsabili pentru fenomen: desprinderea gheţarilor, topirea gheţii şi convecţia mantalei

Redistribuirea masei Pământului în ultimul secol, în special topirea calotei glaciare în oceanul din Groenlanda, a afectat rotaţia naturală a Pământului. În timpul secolului XX, 7.500 gigatone din gheaţa Groenlandei s-au topit în ocean. Celelalte două cauze apar însă în mod natural. În timpul ultimei ere glaciare, ce a avut loc în urmă cu 26 mii de ani, zone vaste de pământ au fost acoperite de un strat gros de gheaţă. Însă după topirea gheţii, solul a revenit la poziţia sa iniţială. Al treilea factor, convecţia mantalei, este reprezentat  de mişcarea plăcilor tectonice, fenomen provocat de căldura provenită din nucleul Pământului.