Home » Stiinta » Totul în familie: au fost descoperite, în premieră, surse de unde gravitaţionale înrudite

Autor: Alexandru Voiculescu 10.20.2018
Conform unui nou studiu, un obiect numit GRB150101B - prima dată descris în 2015 ca un impuls de radiaţii gamma - are similarităţi remarcabile cu GW170817, fuziunea unor stele neutronice descoperite de LIGO şi observate de alte telescoape în anul 2017. Noua analiză sugerează că cele două obiecte diferite ar fi de fapt strâns legate între ele.

„Este un mare pas înainte de la un singur obiect detectat la două”, a precizat Eleonora Troja, autoarea principală a studiului de la Universitatea Maryland. „Descoperirea noastră ne arată că evenimente precum GW170817 şi GRB150101B pot reprezenta o nouă clasă de obiecte care au perioade de activitate şi inactivitate – clasă care ar fi foarte comună”, a adăugat cercetătoarea.

Troja şi colegii săi suspectează că atât GRB150101B, cât şi GW170817 au fost produse de acelaşi tip de eveniment: o fuziune a două stele neutronice. Aceste fenomene catastrofale au generat un impuls de particule de energie ridicată, scrie Science Daily.

Fiecare jet a produs o explozie scurtă de radiaţii gamma (GRB) – un impuls care durează doar câteva secunde. GW170817 a produs şi ondulaţii în spaţiu-timp, numite unde gravitaţionale, sugerând că poate fi o trăsătură comună a fuziunilor de stele neutronice.

Potrivirea dintre GW170817 şi GRB150101B este uimitoare: ambele au produs un impuls de radiaţii gamma extrem de scurt şi de slab şi ambele au fost sursa unei lumini intense albastre şi a emisiilor de durată de raze X. De asemenea, galaxiile gazdă sunt remarcabil de similare: ambele sunt galaxii eliptice cu o populaţie de stele de câteva miliarde de ani care nu arată semne ale formării de noi stele.

„Avem un caz de sosii cosmice”, a precizat Geoffrey Ryan, co-autorul al studiului. „Arătau la fel, se comportau la fel şi veneau din zone similare, astfel că cea mai simplă explicaţie este aceea că proveneau din aceeaşi familie de obiecte”, a adăugat acesta.

Cercetătorii au descoperit un lucru surprinzător cu privire la stelele neutronice