Home » Știință » Ce s-ar putea întâmpla cu Pământul dacă ar fi lovit de o furtună solară masivă

Ce s-ar putea întâmpla cu Pământul dacă ar fi lovit de o furtună solară masivă

Publicat: 25.12.2018
O furtună solară poate deteriora sistemele de comunicaţii de pe Pământ şi poate provoca probleme economice grave, spun specialiştii, însă cât de mare este ameninţarea reprezentată de astfe de evenimente?

În 1972, zeci de mine marine din apropierea coastei Vietnamului au explodat misterior. Recent, cercetătorii au descoperit că fenomenul a fost provocat de către furtunile solare, ce pot deteriora câmpul magnetic al Pământului.

MESAJE DE CRĂCIUN 2018. O colecţie de urări, mesaje, felicitări şi sms-uri frumoase pentru un Crăciun Fericit

Conform BBC, în prezent efectele unui astfel de fenomen ar fi mult mai grave, fiind distruse toate tehnologiile pe care ne bazăm de la sateliţi la reţelele electrice.

Ce provoacă o furtună solară extremă?

Soarele este o stea, o masă de hidrogen electrificat. În timp ce acest fluid se mişcă, energia se acumulează în câmpul său magnetic complex. Această energie magnetică este eliberată prin intermediul exploziilor solare şi a erupţiilor vaste de materiale şi câmpuri magnetice, fenomen cunoscut şi cu denumirea de ejecţii de masă coronară. În timp ce micile explozii solare pot duce la întreruperea comunicaţiilor prin unde radio de pe Pământ, furtunile solare prezintă un risc mai crescut.

Fiecare furtună deţine energia de 100.000 de ori mai mare faţă de întregul arsenal nuclear al lumii, deşi aceasta se propagă într-un volum spaţial uriaş. În timp ce se roteşte, Soarele lansează erupţii în toate direcţiile în spaţiu. Dacă una dintre acestea se îndreaptă către Pământ, câmpul său magnetic, opus faţă de cel de pe Pământ, se poate contopi cu cel al planetei noastre. După încheierea furtunii solare, câmpul magnetic al Pământului se deformează. Când în cele din urmă câmpul magnetic îşi revine la forma iniţială, particule încărcate electric sunt transmise către Pământ. Aici lovesc atmosfera superioară, o încălzesc şi provoacă apariţia unor lumini ce sunt cunoscute şi ca luminile nordice sau sudice.

Credit-NASA

Deformarea câmpului magnetic al Pământului are, însă, efecte mult mai importante, precum declanşarea minelor marine din 1972.

Când va avea loc următorul eveniment extrem?

Cercetătorii caută în prezent indicii privind cauza ce stă la baza declanşării acestor erupţii masive şi cum poate fi observată traiectoria prin spaţiul interplanetar. Informaţiile despre câmpul magnetic al Pământului sunt datate chiar de la mijlocul secolului XIX. Acest lucru sugerează că o furtună solară extremă ar putea avea loc o dată la 100 de ani, deşi fenomene mai reduse ca intensitate pot avea loc mai frecvent. În 1859 a avut loc Evenimentul Carrington, cea mai puternică furtună solară din istorie. Furtuna a dus la apariţia scânteilor în sistemele de telegraf, iar luminile nordice au putut fi observate chiar şi din Bahamas.

Următorul eveniment de acest fel poate avea efecte mult mai seriose. Cu încheierea fiecărui ciclu solar, omenirea a început să se bazeze tot mai mult pe tehnologie. În 2018, sateliţii spaţiali reprezintă un punct important al comunicaţiilor globale şi navigaţiei. Toate acestea pot fi afectate de on furtună solară extremă.

Cum pot fi evitate efectele unei furtuni solare masive?

Specialiştii din întreaga lume monitorizează fenomenul şi, în prezent, pot prezice momentul în care efectele unei furtuni solare vor ajunge pe Pământ cu şase ore înainte. Riscurile asociate condiţiilor meteorologice din spaţiu se află pe lista marilor riscuri a guvernului din Marea Britanie, alături de pandemii şi inundaţii severe. În prezent, agenţiile guvernamentale discută cu firmele de electricitate pentru îmbunătăţirea metodelor de evitare a efectelor furtunilor solare.

Ce se va întâmpla în cazul unei mega-furtuni solare? Anunţul cercetătorilor ar putea provoca panică