Prima pagină Stiinta

Nutrienţii esenţiali care îmbunătăţesc capacitatea cognitivă. Ce trebuie să consumi pentru a-ţi proteja creierul

Alexandru Voiculescu 12.25.2018 | ● Vizualizări: 1339
Credit: 123RF     + zoom
Galerie foto (1)

Un nou studiu a arătat că, în cazul adulţilor în vârstă, există o legătură între mai mulţi nutrienţi-cheie din sânge şi o conectivitate mai eficientă a creierului, manifestată prin performanţe bune la testele cognitive

Cercetarea, relatată în jurnalul NeuroImage, a inclus analizarea a 32 de nutrienţi din dieta mediteraneană, care, în urma studiilor anterioare, au fost asociată cu o mai bună funcţionare a creierului la bătrâni. Studiul recent a fost realizat cu ajutorul a 116 de persoane sănătoase cu vârstele cuprinse între 65 şi 75 de ani, potrivit Medical Xpress.

MESAJE DE CRĂCIUN 2018. O colecţie de urări, mesaje, felicitări şi sms-uri frumoase pentru un Crăciun Fericit

„Am dorit să investigăm dacă dieta şi nutriţia poate prezice capacitatea cognitivă la adulţii sănătoşi mai bătrâni”, a precizat Christopher Zwilling, savant la University of Illinois, conducătorul studiului.



Cercetătorii s-au bazat pe unele dintre cele mai riguroase metode disponibile pentru examinarea aportului de nutrienţi şi a sănătăţii creierului. În loc să se bazeze pe chestionare, care reprezintă o metodă inexactă, savanţii au căutat biomarkeri în sânge. De asemenea, echipa a folosit RMN pentru a evalua eficienţa cu care varii reţele ale creierului funcţionau.

„Eficienţa are legătură cu modul în care informaţia circulă în reţea”, a precizat Aron Barbey de la Beckman Institute for Advanced Science and Technology. „Am analizat eficienţa locală - cât de bine circulă informaţia într-un set închis de regiuni cerebrale - dar şi eficienţa globală, care reflectă câţi paşi sunt necesari pentru a transfera informaţia d ela o regiune la altă regiune din reţea. Dacă aceasta este configurată mai eficient, atunci ar fi mai uşoară accesarea informaţiei relevante şi sarcina ar dura mai puţin”, a adăugat cercetătorul.

De asemenea, participanţii au completat mai multe teste cognitive. Analiza a găsit o legătură solidă între nivelurile mai ridicate a mai multor nutrienţi în sânge şi capacităţi cognitive mai ridicate. Aceşti nutrienţi, care par să coopereze, includ acizii graşi omega-3 şi omega-6, carotenoidele, vitamina B12 şi vitamina D.

„Studiul nostru sugerează că dieta şi nutriţia moderează asocierea dintre eficienţa reţelei neurale şi abilităţile cognitive. Acest lucru înseamnă că tăria asociaţiei dintre eficienţa funcţiilor creierului şi capacitatea cognitivă este asociată la rândul ei cu nivelul anumitor nutrienţi”, a conchis Barbey.

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole:

Premieră în neuroştiinţe: cercetătorii au putut urmări un gând care se ''mişca'' prin creier

Inteligenţa câinilor nu este atât de excepţională pe cât se crede

Obezitatea din copilărie poate duce la probleme de cogniţie în timpul şcolii

Cele două sisteme de gândire ale creierului: Trucurile care te vor ajuta să eviţi greşelile cognitive - VIDEO

ASCULTĂ CE GÂNDEȘTI