Home » Stiinta » Anul Nou începe istoric. Ultima Thule, cel mai îndepărtat obiect cosmic, este explorat astăzi

Alexandru Voiculescu 01.01.2019
Savanţii de la NASA se pregătesc să survoleze Ultima Thule, cea mai îndepărtată lume din Univers care a fost explorată până acum de omenire.

În prima zi a noului an, sonda New Horizons va trece la doar 3.500 de kilometri de Ultima Thule, obiectul aflat la circa 1,5 miliarde de kilometri dincolo de Pluto. Planeta pitică se află la circa 6,5 miliarde de kilometri de Terra. Va dura doi ani pentru a trimite toate datele cu privire la obiectul care este cunoscut în mod oficial ca 2014 MU69, dar poreclit Ultima Thule, o expresie latină care se traduce „dincolo de graniţele lumii cunoscute”, scrie The Intependent.

„New Horizons se va apropia la aproximativ 3.500 de kilometri de Ultima Thule în prima zi a lui 2019. Nu vom devia la o distanţă de survolare mai mare care va aduce imagini cu rezoluţie mai slabă”, a precizat Alan Stern, directorul misiunii. „Ce va arăta Ultima Thule? Nimeni nu ştie. Pentru mine, acest lucru este cel mai captivant – este explorare pură şi ştiinţă fundamentală”, a adăugat acesta.

NASA a lansat New Horizons în 2006. În 2015, mica sondă a survolat Pluto, obţinând primele detalii ale planetei pitice. Datorită succesului avut cu Pluto, misiunea New Horizons a putut avea o nouă miză, stabilind destinaţia adânc, în interiorul centurii Kuiper. Oricât de îndepărtată ar fi, Pluto abia intră în centura Kuiper, zona de margine a Sistemului Solar, dincolo de planeta Neptun.

De asemenea, se cunosc foarte puţine despre Ultima Thule. Abia în 2014, Marc Buie de la Southwest Research Institute din Boulder, Colorado, şi alţii au descoperit obiectul folosind telescopul spaţial Hubble.

În 2017, telescoapele de la sol au determinat că Ultima Thule are o formă neregulată, cu doar 37 de kilometri în cel mai mare diametru.

Survolarea, care va avea loc la ora 19:33, ora României, pe 1 ianuarie, va oferi un set larg de informaţii. „New Horizons va carta Ultima Thule, va determina compoziţia la suprafaţă, va determina câţi sateliţi naturali are şi va vedea dacă are inele sau chiar atmosferă”, a mai adăugat Stern. „Va realiza şi alte studii, precum măsurarea temperaturii şi poate chiar a masei. În doar 72 de ore, Ultima Thule va deveni, dintr-un punct de lumină îndepărtat, o lume explorată în totalitate”, a declarat savantul.

Acesta a mai precizat şi că imaginile cu Ultima Thule şi alte feluri de date vor începe să ajungă chiar în ziua survolării. „Ne aşteptăm să avem o imagine de aproape 10.000 de pixeli a obiectului în noaptea aceea, pregătită de publicare pe 2 ianuarie”, a adăugat Stern.

Echipa de la New Horizons se pregăteşte de întâlnirea cu Ultima Thule, obiectul misterios de la marginea Sistemului Solar. ”Nu ştim la ce să ne aşteptăm”

Prima înregistrare transmisă de sonda New Horizons dezvăluie marcaje misterioase pe suprafaţa planetei Pluton – VIDEO

Sonda New Horizons ”s-a trezit” după şase luni de hibernare şi se îndreaptă către o nouă destinaţie

FOTO. Primele imagini cu Ultima Thule, cea mai îndepărtată lume care va fi studiată îndeaproape de sonda spaţială New Horizons

Fără acest om, cărţile nu ar fi existat. Mecanismul inventat de el a rămas neschimbat timp de patru secole – VIDEO
De ce lecturile şcolare îi îndepărtează pe copii de citit
Recomandări pentru perioada de caniculă. Trebuie evitate băuturile alcoolice și cofeina
Primul pacient injectat cu un vaccin împotriva cancerului, într-un studiu de fază II
Telescopul Spațial Hubble ar putea fi pierdut pentru totdeauna. De ce nu trimite NASA un echipaj uman la Hubble?
Un studiu fără precedent sugerează că procesul de îmbătrânire nu poate fi oprit